ESE scoort goed in Academic Ranking of World Universities

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) staat in de 'Academic Ranking of World Universities by Subject' genoteerd als beste Nederlandse universiteit als het gaat om Economics & Business. Op het gebied van Sociale Wetenschappen (Social Sciences) gaat de EUR erop vooruit.

De ‘Academic Ranking of World Universities’ (ARWU) werd voor het eerst gepubliceerd in juni 2003 door het Center for World-Class Universities en het Institute of Higher Education of Shanghai Jiao Tong University (China). Jaarlijks wordt de ranking geactualiseerd.

ARWU maakt gebruik van zes objectieve indicatoren om wereldwijd universiteiten te rangschikken: het aantal alumni en medewerkers die Nobelprijzen en Fields Medals hebben gewonnen, het aantal geciteerde onderzoekers (geselecteerd door Thomson Scientific), het aantal artikelen dat gepubliceerd is in tijdschriften van natuur en wetenschap, het aantal artikelen geïndexeerd in de Science Citation Index (Expanded and Social Sciences Citation Index) en per hoofdprestaties met betrekking tot de grootte van een instelling. Meer dan 1000 universiteiten worden daadwerkelijk elk jaar door ARWU gerangschikt en de beste 500 worden gepubliceerd op internet.

De ARWU rangschikt de Erasmus Universiteit Rotterdam in 2013 ‘by subject’ als volgt:

Economics & Business

Jaar

In Nederland

In Europa

Wereldwijd

51-75

Social Sciences

Jaar

In Nederland

In Europa

Wereldwijd

51-75

76-100

Overall staat de EUR op plek 151-200, de 8e universiteit in Nederland (dezelfde plek als in 2012).

Klik hier voor alle rankings.