ESE-studenten ontwikkelen unieke CO2-reductie calculator

Vanaf nu kunnen verladers berekenen via welke modaliteit goederen vanaf de haven kunnen worden vervoerd naar het afleveradres met zo min mogelijk CO2-uistoot. Niels Hendrikse en Joran van Heyningen, studenten aan Erasmus School of Economics, ontwikkelde deze unieke CO2-reductie calculator onder leiding van Rommert Dekker, hoogleraar Operations Research and Informatics aan de Erasmus School of Economics. Het maritieme weekblad Schuttevaer van vrijdag 1 maart 2013 schrijft over deze unieke tool.

De calculator is in opdracht van Van Uden ontwikkeld. 'Ons model bepaalt op basis van het afleveradres de dichtstbijzijnde terminal en berekent vervolgens hoeveel kilometers er over de weg zouden worden gereden, hoeveel kilometers als alternatief over het water kunnen en wat dat aan CO2-besparing oplevert. Een uniek model dus,' aldus Van Uden’s directeur Roderick de la Houssaye.

Klik hier voor het gehele artikel.