De Chinese ultrafastfashion-gigant Shein opent dit najaar zijn eerste permanente winkels in Frankrijk. Het Financieele Dagblad schreef hierover uitgebreid en sprak daarbij met dr. Mariangela Lavanga, universitair docent aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).
Shein werkt samen met Société des Grand Magasins (SGM), eigenaar van warenhuisketens zoals Galeries Lafayette en BHV Marais. Dat besluit stuit op fel verzet: Galeries Lafayette weigert het merk toe te laten en ook de Franse moderetailvereniging spreekt van “een aanval op Franse merken” en “wegwerpproducten die de markt overspoelen”. Toch zet SGM door. Voor de warenhuizen kan het partnerschap met Shein een manier zijn om lege winkelruimtes te vullen en een jonger publiek aan te trekken.

In dat spanningsveld gaf Lavanga in het FD context vanuit haar expertise. Zij legt uit dat de luxe-industrie momenteel stagneert en dat warenhuizen kampen met leegstand en teruglopende verkoop. “Een grote investering van Shein, die de dure vierkante meters kan betalen en er ook veel wil hebben, is daarom welkom voor warenhuizen.”
Daarnaast benadrukt zij de symbolische waarde van een fysieke aanwezigheid in Parijs:“Door een winkel in Parijs te hebben, legitimeert Shein zichzelf als modewinkel. Als je daar een winkel hebt, dan heb je het gemaakt.”
Naast haar bijdragen aan het publieke debat doet Lavanga ook onderzoek naar duurzame alternatieven voor de mode-industrie. Zij werkt momenteel mee aan het Horizon Europe-project FABRIX - Fostering local, beautiful, and sustainably designed regenerative textile & clothing ecosystems, met Rotterdam en Athene als casestudies. FABRIX hanteert een mensgerichte benadering van digitale en industriële technologieën, met oog voor ruimtelijke dynamiek, om zo te bouwen aan een meer gelokaliseerde, sociaal inclusieve en innovatieve maakindustrie.
- Universitair Docent
- Meer informatie
Lees het volledige artikel op de website van het FD (paywall).