Esther volgt het LDE-traineeship: "Ik word als volwaardig lid van mijn team gezien en krijg veel verantwoordelijkheden"

Campus Woudestein
Esther Eumann, trainee bij het LDE-traineeship

Esther Eumann is afgelopen september begonnen aan het LDE-traineeship. Dat is het gezamenlijke opleidingsprogramma van Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam. “Ik vind het bijzonder dat ik niet voor een universiteit werk, maar voor drie universiteiten tegelijk.”

Het traineeship biedt Esther de kans om met uitdagende opdrachten een snelle persoonlijke groei door te maken. Het is een soort inwerktraject voor een baan. Een combinatie van werken en leren. Tijdens het tweejarige programma werkt ze op verschillende plekken binnen Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Zo werkt Esther nu als communicatie en valorisatie officer voor het Leiden-Delft-Erasmus Centre for BOLD Cities. “Een bijzondere plek, omdat ik niet voor een universiteit werk, maar voor drie universiteiten tegelijk. Wat ik bijzonder leuk vind? Ik word als volwaardig lid van mijn team gezien en krijg ook zelf veel verantwoordelijkheden.”

Iets heel anders dan tijdens haar studie

Binnen haar team houdt Esther zich voornamelijk bezig met het vormgeven van de White Paper van het Centre. Dat is een serie dubbelinterviews tussen onderzoekers en bestuurders en andere betrokkenen die actief zijn op het gebied van data, technologie en digitalisering in de (stedelijke) samenleving. Daarnaast ondersteunt ze wetenschappers om hun onderzoek op een andere manier naar buiten te brengen en organiseert ze onderzoeksmeetings. “Hiervoor heb ik me voornamelijk beziggehouden met het bedenken van een communicatiestrategie voor meer impact voor het Centre. Het is iets heel anders dan wat ik deed tijdens mijn studie, maar ik heb echt ontzettend veel geleerd de afgelopen maanden.”

Zelfverzekerd aan de slag met haar opdracht

Het traineeship biedt ook veel ontwikkelmogelijkheden. Zo heeft Esther al twee trainingen mogen volgen bij trainingsinstituut de Baak: “Hierdoor heb ik veel inzichten gekregen hoe ik ben als persoon, welke invloed dit heeft op mijn werk en hoe ik ook beter kan omgaan met verschillende (communicatie)stijlen op mijn werk.”

Door een training in projectmanagement te volgen aan het begin van het jaar kon ze zelfverzekerd aan de slag met haar opdracht en heeft ze kennis opgedaan over projectmatig werken. “Ik hoop die kennis in de komende trainingen verder te ontwikkelen. Het is ook fijn om tijdens intervisies met mede-trainees onze uitdagingen te delen en te bespreken.”

Naast jezelf ontwikkelen op professioneel vlak, is er tijdens het traineeship ook veel gelegenheid om andere trainees te ontmoeten. “Ik vind het traineeship supergezellig. Zo lunch ik op de EUR vaak samen met andere trainees, is er elke maand een borrel of zijn er andere mogelijkheden om elkaar te zien, of organiseren we zelf activiteiten. Mijn hoogtepunt was een boottour door Rotterdam.”

Tijdens het LDE-traineeship ga je aan de slag in een staffunctie, bijvoorbeeld als projectmanager of beleidsadviseur bij een faculteit of directie bij een van de onderzoekscentra binnen de samenwerkingsverbanden of als communicatie- en engagement officer voor een Leiden-Delft-Erasmus Centre.

Ben jij klaar voor de volgende stap in je carrière? Aanmelden voor het LDE-traineeship kan nog t/m 2 april 2023.