EUR-alumna stuurt vrouwen op een date met CEO's (en zelfs een voormalige minister-president)

Nora Kasrioui
Else Loof / Pix4Profs

Foto Else Loof / Pix4Profs

Hoe kunnen we negatieve stereotypen doorbreken die bijstandsvrouwen hebben? De alumna Nora Kasrioui van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences alumna Nora Kasrioui verbindt al jaren bijstandsvrouwen met succesvolle zakenvrouwen. Onlangs heeft ze besloten om mannen bij deze emancipatorische onderneming te betrekken. Haar vrouwenrechtenorganisatie 'Brood en Rozen' won onlangs de Ab Harrewijnprijs met het project 'Woman on the dole dates CEO' ('Bijstandsvrouw date Topman').

Ik vecht voor de sociale vooruitgang van vrouwen, alle vrouwen', benadrukt Nora. Je ziet vaak dat hoger opgeleiden zich organiseren, maar vrouwen in armoede zijn vaak te druk bezig met de zorg voor hun kinderen en alles wat daarbij komt kijken. Ze vinden nauwelijks tijd om aandacht aan zichzelf te besteden. Vroeger was de samenleving religieus verdeeld, nu hebben we een "diplomademocratie". Ik wil die groepen met elkaar verbinden, ze hebben elkaar nodig: ongeveer 60% van het werk dat gedaan moet worden, vereist mensen met praktische vaardigheden in plaats van theoretische kennis.

Het hebben van een uitkering is als een misdaad
'Om niet te zeggen dat alle vrouwen met een werkloosheidsuitkering alleen praktische vaardigheden hebben', benadrukt Kasrioui snel. 'Brood en Rozen werkt met een zeer diverse groep vrouwen: sommigen waren zelfstandig ondernemer totdat de commissies opdroogden, anderen zijn gescheiden of hebben hun baan verloren. Wat hen bindt is hun afhankelijkheid van overheidssteun en hun ambitie om daar uit te komen.'

'Het is afschuwelijk dat bijstandsvrouwen vaak met zoveel minachting worden begroet, afgeschilderd als mensen die graag bedelen', zegt de alumna. 'De uitkeringsregeling was bedoeld om solidariteit te bieden met degenen die er niet in slaagden een inkomen te genereren: een prachtige regeling, naar Kasrioui's mening. Toch worden degenen die er gebruik van maken beschouwd als profiteurs. Eenmaal werkloos, verliezen velen hun netwerk en vaak ook hun gevoel van eigenwaarde.'

‘Hij heeft het netwerk. Zij heeft de ambitie.'
'Tijdens mijn studie heb ik geleerd om de verschillen tussen publieke en private organisaties te zien', legt Kasrioui uit. 'Als de economie zich herstelt, merken bedrijven dat het eerst. De overheid volgt. Zo wist ik dat als ik de situatie van deze vrouwen wilde veranderen, ik me tot de bedrijven moest richten", aldus Kasrioui. En wat is een betere manier om mensen met elkaar in contact te brengen dan tijdens een goede maaltijd?' Dat is dus wat Nora deed: na de vrouwen een training in zelfbewustzijn en netwerken te hebben gegeven, liet ze hen in een glimmende limousine naar het restaurant rijden.

'Hij heeft het netwerk. Zij heeft de ambitie', zegt de koptekst over deze onverwachte data. Brood en Rozen nodigde vooral CEO's uit, maar slaagde er ook in om een man als Jan Peter Balkenende, de voormalige minister-president van Nederland, binnen te halen. Goed verbonden, maar vooral een uiterst vriendelijke en warme man, vond Kasrioui. Zoals veel van de CEO's ging hij zijn weg om haar in contact te brengen met relevante mensen. Voor de betrokken mannen was dit niet alleen een lunchafspraakje, maar ook een kans om vrouwen met een uitkering beter te begrijpen en een kans om een belangrijke verandering in hun dagelijks leven te bewerkstelligen.

Quotum

Nora is van mening dat middelgrote tot grote ondernemingen een ingebouwd quotum moeten hebben voor het inhuren van vrouwen die al lang in dienst zijn. De aangeboden banen moeten op maat worden gemaakt en een individueel traject omvatten dat voorkomt dat deze vrouwen uit de boot vallen. Velen zijn al meerdere malen door het systeem teleurgesteld: des te meer reden om extra voorzichtig te zijn en hen te behandelen met het respect dat ze verdienen.

Wilt u in contact komen met meer inspirerende alumni, dan kunt u zich aansluiten bij de EUR Connect!