EUR lanceert project ter bevordering van de gelijkheid van mannen en vrouwen in academische onderzoekscentra

EQUAL4EUROPE wordt gefinancierd door het Horizon 2020-programma van de Europese Commissie en heeft tot doel gendergelijkheidsplannen te ontwikkelen die Europese onderzoeks- en hogeronderwijsinstellingen kunnen toepassen in hun managementstrategieën en diversiteitsplannen.

In de komende vier jaar zal het project verschillende onderzoekslijnen uitvoeren, waarbij alle niveaus van iedere instelling betrokken zijn, inclusief studenten, faculteit, onderzoekers en diensten. Zo wordt een analyse gemaakt van de situatie, plannen gemaakt hoe we dit kunnen verbeteren, en wordt het bewustzijn omtrent gelijkheid van mannen en vrouwen binnen die groepen te vergroten.

Volgens Anna Ginès, coördinator van EQUAL4EUROPE: 'Hoe hoger de positie aan de Europese universiteiten en onderzoekscentra, des te minder vrouwen die deze positie innemen'. 'Het is als een lekkende pijpleiding', waarschuwde ze. 'Vrouwen gaan van 47% van de promovendi naar 33% van de onderzoekers naar 20% van de fulltime docenten. Wat de bestuursorganen betreft, staat slechts één op de vijf Europese instellingen op dit gebied onder leiding van vrouwen'.

'Het verkleinen van de genderkloof is cruciaal voor het verbreden van de talentenpool van de universiteiten', zegt dr. Joana Vassilopoulou, projectleider van de Erasmus Universiteit Rotterdam. 'Wij zullen programma's, beleid en maatregelen ontwikkelen om onze universiteiten te ondersteunen bij het inzetten van het onbenutte vrouwelijke arbeidspotentieel'.

Deze gevoelens worden weerspiegeld door de Chief Diversity Officer van EUR, Prof. Semiha Denktaş, die EQUAL4EUROPE ziet als "een belangrijke kans voor EUR om op feiten gebaseerde gendergelijkheidsplannen op te stellen die daadwerkelijke veranderingen teweegbrengen en zo de dagelijkse impact van ECWO en D&I@EUR binnen onze instelling en daarbuiten versterken".

Het project, dat door Esade wordt gecoördineerd, zal ook dienen als een forum voor het delen en verspreiden van kennis en bevindingen. Het zal tevens de oprichting mogelijk maken van een Europees netwerk van gendergelijkheidsfunctionarissen, waarin alle onderzoeks- en hogeronderwijsinstellingen van de Unie hun ervaring kunnen delen met de praktische uitvoering van de plannen en aanbevelingen van het project.

Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) Central, Erasmus Centrum voor Vrouwen en Organisaties (ECWO) en the Diversity and Inclusion Office van EUR zijn verantwoordelijk voor de bijdrage van EUR aan EQUAL4EUROPE.

Erasmus Centrum voor Vrouwen en Organisaties
Erasmus Centrum voor Vrouwen en Organisaties (ECWO) zet zich in voor de verdere doorstroming van vrouwen naar leidinggevende posities in meerdere sectoren - van multinationals en start-ups tot non-profitorganisaties.