EUR-promovendus Bert van den Bergh presenteert onderzoek op Brainwash Festival 2018

De publiekssite The Young Philosophers is weer aangevuld met zes nieuwe onderzoekers, waaronder EUR-promovendus Bert van den Bergh. The Young Philosophers is een initiatief van de Nederlandse Onderzoeksschool Wijsbegeerte (OZSW), die onder meer training en onderwijs verzorgt voor promovendi. Jong en geleerd vindt plaats op 27 oktober 2018 in theater Frascati te Amsterdam.

EUR-promovendus Bert van den Bergh

Bert van den Bergh is een van de onderzoekers die werd geïnterviewd voor The Young Philosophers. Hij geeft een pitch over de vraag waarom een depressie in de eerste plaats een collectief probleem is. In april 2018 promoveerde hij op dit onderwerp aan Erasmus School of Philosophy. Lees hier het nieuwsbericht over zijn onderzoek.

In de geestelijke gezondheidszorg wordt depressie tegenwoordig vooral als een hersenziekte of een denkstoornis gezien. Die benaderingen gaan voorbij aan de persoonlijke ervaring van mensen die eraan lijden, stelt Bert van den Bergh, die aan de Erasmus Universiteit promoveerde op de ‘depressie-epidemie’. Volgens Van den Bergh moeten we depressie minder in ons innerlijk en meer in onze cultuur situeren.

Bert van den Bergh is docent aan de Haagse Hogeschool en medebeheerder van het interdisciplinaire netwerk Social Pathologies of Contemporary Civilisation. In januari 2019 verschijnt van zijn proefschrift de publieksuitgave ‘De schaduw van de zwarte hond’.

Erasmus School of Philosophy, Evaline Bender: T 010-408 89 80 of M philosophy@esphil.eur.nl