Eurekaweek 2015: Ready for take-off!

Ready for take-off! Dat is het thema van de Eurekaweek 2015, de introductieweek van de Erasmus Universiteit Rotterdam voor nieuwe eerstejaarsstudenten. Zo’n 2800 aankomende studenten maken van maandag 17 augustus tot en met donderdag 20 augustus kennis met elkaar, de universiteit en de stad. ​

Het thema van de uitverkochte Eurekaweek 2015 – 'Ready for take-off!' – staat voor de start van een volgende fase in het leven van de eerstejaarsstudenten, in een bruisende stad, met veel nieuwe vrienden en ervaringen. De Eurekaweek (Erasmus Universiteit Rotterdam Eerstejaars Kennismakings Activiteiten) is dan de perfecte gelegenheid om dat nieuwe leven te lanceren. Gedurende vier dagen maken ruim 2800 studenten, onder wie circa 500 buitenlandse studenten, kennis met elkaar, de universiteit en de stad.

Opening en app
Tot de hoogtepunten behoort de spetterende opening op maandagochtend 17 augustus in de Doelen, met mooie acts en speeches door rector magnificus Huibert Pols en loco-burgemeester Joost Eerdmans. Vervolgens trekken de nieuwe studenten naar Kralingen om nader kennis te maken met de (vernieuwde) campus van de Erasmus Universiteit.

Verder is de jaarlijkse City & Port Tour vernieuwd. Studenten gaan dit jaar op dinsdag 18 augustus naar één van de vier geselecteerde gebieden in de stad om die goed te ontdekken. Twee gebieden (Witte de With/Culturele As en het gebied rond de Markthal) vertegenwoordigen de ‘City’, de RDM-werf en de Kop van Zuid de ‘Port’. In elk gebied staat een inspirerende Rotterdamse spreker de studenten te woord, waaronder Gerald Meuldijk (schrijver van film ‘De Marathon’).

Ook wordt er een speciale studentenroute geïntroduceerd op de Rotterdam Routes app, ingesproken door ‘professionele Rotterdammer’ en voormalig Jakhals Sjoerd van Oortmerssen. Deze route voert langs de interessantste locaties voor studenten in Rotterdammer.

Festival
Op donderdagmiddag vindt het volledig duurzame ‘Down to Earth’-festival plaats in het Museumpark, met diverse bands en activiteiten. Tegelijkertijd delen verschillende Rotterdamse sprekers hun succesverhaal tijdens ‘Eureka Speakers: Launch your Career’. Tot de sprekers behoren Harald Swinkels (medeoprichter van de Nederlandse Energie Maatschappij en alumnus van de Erasmus School of Economics), Siemen Cox (Rotterzwam) en Gijsbregt Brouwer (De Buik).

Andere evenementen tijdens de Eurekaweek zijn onder andere het openingsfeest in het Maasgebouw, de Cantus, een sportmiddag in het Excelsior-stadion, Rotterdam by Night en de afsluiter: Night of the Songs.

Voor het volledige programma, zie hier.

Voor meer informatie: Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl