Eurekaweek groot succes met 5.000 kersverse studenten

Evgeny Astapov

Een spetterende openingsshow in Ahoy Rotterdam, de campusdag en Night of the Songs. Bijna 5.000 nieuwe studenten deden mee aan de jaarlijkse introductieweek. De aankomend studenten maken tijdens de Eurekaweek kennis met elkaar, de universiteit en de stad. Dit jaar is er extra aandacht voor duurzaamheid, inclusiviteit en studentenwelzijn.

Op het programma staan een aantal klassiekers zoals de Campusdag, Cantus en de Night of the Songs. Er is echter ook gedacht aan studenten die iets minder hebben met grote feesten. Zij kunnen ’s avonds zingen tijdens de karaokenight, een culturele workshop volgen of gaan lasergamen. Uit duurzaamheidsoogpunt hebben alle deelnemers een herbruikbare waterfles en poncho gekregen, is het menu volledig vegetarisch en wordt er geëxperimenteerd met herbruikbare bekers.

Evgeny Astapov

‘We willen dat je je thuis voelt bij de EUR’

Het welzijn van studenten staat dit jaar hoog op de agenda. Er worden tegenwoordig veel eisen aan studenten gesteld en menig student ervaart dan ook een hoge mentale druk. “Het is belangrijk dat we oog hebben voor elkaar en dat iedereen zich welkom voelt binnen onze academische gemeenschap”, aldus rector magnificus Annelien Bredenoord in haar openingsspeech. “We willen dat je je thuis voelt bij de EUR. En dat we samen bouwen aan een omgeving waar je je ook durft uit te spreken als dit niet het geval is, voor jou of voor een ander. Dit is een recht voor iedereen en we rekenen ook op jouw geluid en support om dit recht te waarborgen.”

Welzijn van studenten

Dat blijkt ook uit de programmering. "We vinden het ook heel belangrijk dat studenten goed in hun vel zitten. Daarom is er elke dag een student wellbeing corner. Daar zijn professionals van de EUR aanwezig die informatie verschaffen over studentenwelzijn. Deelnemers kunnen daar ook even bijkomen van de hectiek van de week", vertelde Eurekaweek-voorzitter Ty Nijbroek aan het AD.

Bekijk hier de foto's van Eurekaweek 2022

Eurekaweek 2022