European Master in Law & Economics beoordeeld als ‘excellent’

European Master in Law & Economics beoordeeld als ‘excellent

Het joint degree programma ‘European Master in Law and Economics’ (EMLE), waarvan de Erasmus Universiteit Rotterdam coördinator is, mag zichzelf ‘excellent’ noemen. Dat stelt de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Dit predicaat is het hoogste haalbare voor studies in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. In 2012 heeft de NVAO slechts vijf opleidingen deze topaccreditatie gegeven.

De NVAO oordeelde dat EMLE een “goed ontwikkeld programma” is met “bekende, uitstekende docenten”.  De beoordeling ‘excellent’ is overgenomen van de European Consortium of Accreditation in higher education (ECA), de Europese accreditatieorganisatie. Volgens hun beoordelingsschaal betekent dit predikaat dat het programma "als een internationaal voorbeeld kan worden beschouwd".

EMLE biedt een uniek interdisciplinair programma van Rechtsgeleerdheid en Economie aan op twee of zelfs drie Europese en niet-Europese universiteiten. De masteropleiding stoomt studenten klaar voor een carrière bij bijvoorbeeld overheidsinstellingen, internationale advocatenkantoren en adviesbureaus. Het postdoctorale (LL.M.) programma wordt georganiseerd door negen partner universiteiten, met naast Erasmus Mundus-penvoerder Erasmus Universiteit ook de universiteiten van Hamburg (Duitsland), Bologna (Italië) en Haifa (Israël) en het Indira Gandhi Institute of Development Research in Mumbai (India).

Een van twee excellente studies
Samen met de Master in Health Sciences van het Netherlands Institute for Health Sciences (NIHES), een samenwerking van Nederlandse universiteiten en instituten waaronder de Erasmus Universiteit, is EMLE tot nu toe de enige master studie van de Erasmus Universiteit met de beoordeling ‘excellent’. In 2012 heeft de NVAO slechts vijf opleidingen in het Nederlandse en Vlaamse hoger onderwijs deze topaccreditatie gegeven.

Assistent-coördinator Wicher Schreuders van EMLE verklaart het succes: “We streven voortdurend naar verbetering en staan open voor het commentaar van collega’s, studenten, alumni en docenten. Ik hoor liever wat er niet goed is aan het programma dan wat wel fantastisch is.”