Ontdek Rotterdam: 8x hotspots van de stad

Erasmus bridge Rotterdam
terras in Rotterdam
Jan Bijl, Rotterdam Make it Happen

Rotterdam, een bruisende stad die bekend staat om zijn moderne architectuur, is ook de thuisbasis van een verscheidenheid aan hotspots. Van schilderachtige parken tot innovatieve musea en levendige markten, Rotterdam biedt een mix van culturele rijkdom en moderne flair.

Onze internationale student uit Canada, Nicole, heeft een lijst samengesteld met al haar favoriete plekken om te bezoeken in Rotterdam als internationale student, zodat je de tools hebt om Rotterdam te verkennen als een echte local.

1. Markthal: Gelegen in het hart van het centrum is de Markthal niet zomaar een doorsnee markt, het gebouw zelf is een kunstwerk op zich. Of je nu in de stemming bent voor exotische kruiden, ambachtelijke kazen of een snelle hap, de Markthal heeft voor ieder wat wils. Bonustip: bezoek het plein voor de Markthal op dinsdag en zaterdag voor de markt en sla je groente en fruit goedkoop in.

2. Erasmusbrug: De Erasmusbrug, bijgenaamd "De Zwaan" vanwege het sierlijke ontwerp, is HET symbool van Rotterdam. Je hebt hier prachtig uitzicht op de skyline, de vele enorme cruiseschepen of tijdens evenementen met vuurwerk.

3. Kop van Zuid: De Kop van Zuid is omgetoverd tot een bloeiende culturele buurt. Hier kun je Hotel New York bezoeken, een historisch gebouw met een rijke maritieme geschiedenis, of een voorstelling bijwonen in het Luxor Theater, dat bekend staat om zijn opvallende moderne architectuur en optredens. Bekijk ook de SS Rotterdam, een voormalig cruiseschip dat nu is omgebouwd tot een hotel met een geweldig restaurant. Vergeet op weg naar huis niet te stoppen bij Fenix Food Factory voor een snelle hap of een lokaal gebrouwen biertje.

4. Kralingse Bos en Plas: Voor degenen die op zoek zijn naar een ontsnapping van de drukke stad, bezoek het Kralingse Bos en de Plas. Dit park- en plassengebied is perfect om te picknicken, joggen of zelfs zwemmen.  Een extra voordeel: het is op loopafstand van de campus!

5. Kubuswoningen: Een bezoek aan Rotterdam is niet compleet zonder het zien van de iconische Kubuswoningen. Ontworpen door architect Piet Blom, dagen deze gekantelde, kubusvormige huizen de traditionele architectonische normen uit. Je kunt zelfs een volledig ingerichte Kubuswoning van binnen bezichtigen.

6. Depot Boijmans van Beuningen: Zoals de naam al zegt laat dit depot, oftewel opslag, een hele kunstcollectie zien. Je kunt bekijken hoe kunstwerken worden bewaard en gerestaureerd. Dit maakt het een unieke plek voor kunstliefhebbers en mensen die nieuwsgierig zijn naar de werking achter de schermen van een museum.

7. Euromast: De Euromast toren biedt een prachtig uitzicht over Rotterdam vanaf 185 meter hoogte. Het is een symbool van de stad, met een uitkijkplatform en een restaurant.

8. Witte de With Straat: Deze straat is het levendige hart van de culturele scene van Rotterdam, vol met bars, kunstgaleries en restaurants. Het is een plek waar kunst en nachtleven elkaar ontmoeten en die populair is bij zowel Rotterdammers als toeristen.
Erasmus bridge

One of Rotterdam icons Erasmus bridge "The Swan"

Student maakt foto van kubuswoningen in Rotterdam.

Admire architecture such as the Cube Houses

Drie studenten staan in de zon te praten voor het Depot van Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

The iconic design of Boijmans van Beuningen museum

Visit the Markthal for exotic spices, artisan cheeses, or a quick bite

Get a total view of Rotterdam in the Euromast

Skateboard Erasmusburg Rotterdam