Expositie Panna's en Akka's

Sportjournaliste Barbara Barend opent de expositie om 17.30 uur, samen met de straatvoetballers die in ‘Panna’s en Akka’s’ hun verhaal vertellen. Edward ‘Edje’ van Gils, Roxanne ‘Rocky’ Hehakaija en vele anderen zullen live hun wereldberoemde tricks vertonen. Wil je dat zien? Dan is het noodzakelijk dat je je aanmeldt vóór 12 september via info@imagineic.nl.

Panna’s en Akka’s presenteert de moves en de ways of life die worden uitgevonden op grootstedelijke straatvoetbalpleintjes. In opdracht van Imagine IC maakte Guus Dubbelman (bekend als sportfotograaf van De Volkskrant) een fotoserie. Audiovisueel collectief Circus Family produceerde een straatvoetbalsoundscape, interviews en een montage van nieuwe filmbeelden. Uit (privé-)archieven en van Youtube zijn er gouwe ouwe straatvoetbalfilmpjes. Frank de Ruiter en Jordi Halfman deden aan de UvA onderzoek naar de straatvoetbalcultuur:

‘Met straatvoetbal maken jongeren eigentijds, super-divers erfgoed. Dit gaat voorbij aan de geijkte patronen van etnische, culturele, klasse- en religieuze of taalverschillen.’ In de woorden van straat- en zaalvoetballer Mohammed Attaibi: ‘Het gaat om je skills!’

Panna’s en Akka’s is te zien tot 1 maart 2014. Imagine IC is geopend op woensdag en vrijdag van 10 uur tot 17.30 uur; op donderdag van 14:00 uur tot 20:00 uur en op zaterdag van 11:00 tot 16:00 uur. Voor (school)groepen is de expositie op afspraak te bezoeken tot 3 mei 2014. Kijk voor het educatieprogramma en het evenementenprogramma van Panna’s en Akka’s op www.imagineic.nl

Imagine IC pioniert in het erfgoed van actueel samen leven. Wij gaan in de stad op ontdekkingstocht naar het leven van jongeren van vandaag en presenteren en bespreken dit als erfgoed van de toekomst.

Imagine IC wordt gefinancierd door de Gemeente Amsterdam en Stadsdeel Zuidoost. Panna’s en Akka’s wordt meegefinancierd door Mondriaanfonds, Oranje Fonds, VSBfonds, vele samenwerkingspartners en sponsoren in natura. Guus Dubbelman dankt Amsterdams Fonds voor de Kunst. Bijzondere dank gaat uit naar Kosmopolis Rotterdam.

Sportjournaliste Barbara Barend opent met straatvoetballers de expositie 'Panna's en Akka's.

Straatvoetballer Lorenzo 'Lenny' Netteb was beeldadviseur voor 'Panna's en Akka's'. Wat is zijn straatvoetbalverhaal?