Falende apparatuur bezorgt Philips slapeloze nachten

BNR Nieuwsradio
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

In het beleggerspanel van BNR Nieuwsradio bespreekt Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, de aanhoudende problemen voor Philips.

Vanwege de gebrekkige medische apparatuur van Philips die maar problemen op blijven leveren, is de beurswaarde van Philips met 10% gedaald. Philips meldde een kwartaalverlies van 151 miljoen euro, hoewel analisten hadden verwacht dat Philips quitte zou spelen. Pieterse-Bloem geeft aan dat de herhaling van slechte resultaten vooral een reden is dat de koers nu flink daalt, omdat dit een deuk oplevert in het vertrouwen van de belegger. Philips gaat nog een zware periode tegemoet: het bedrijf hangt namelijk een strafzaak boven het hoofd omtrent de apneu-apparatuur en andere zaken zoals defibrillatoren blijken gebrekkig te zijn.

Onzeker toekomstbeeld

Het orderboek en de omzetten zijn wel een lichtpuntje in de kwartaalcijfers van Philips. Pieterse-Bloem plaatst hier wel een aantal kanttekeningen bij: orders worden vaak ver van tevoren geplaatst voor medische apparatuur en met dergelijke grote contracten is het niet ondenkbaar dat er boetes gemoeid zijn met het annuleren van een order. Hoewel er weinig andere aanbieders zijn van de apparatuur die Philips maakt, kan het afgenomen vertrouwen in het bedrijf op de lange termijn uiteraard wel een effect hebben op de vraag naar apparatuur. Daarentegen is Philips wel een grote speler. Wat het gevolg van dit debacle op de lange termijn zal zijn, blijft gissen.

U kunt de uitzending van BNR Nieuwsradio, 26 april 2022, hier beluisteren.