FC Barcelona zegt vaarwel tegen Messi en hallo tegen de Super League

Thomas Peeters, assistant professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Shockerend nieuws in de voetbalwereld: Lionel Messi gaat definitief de Spaanse topclub FC Barcelona verlaten. De club moest een financiële keuze maken: de Super League laten varen, of zijn superster. Het werd die laatste. In een artikel van De Morgen vertelt Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, dat deze keuze misschien wel de enige was.

Enorme schuldenberg

Barcelona zit al een tijd in de financiële problemen, met een schuld die geschat wordt op 1,2 miljard euro. De salarislast is enorm bij de club. 110% procent van de clubinkomsten gaan naar de salarissen van de spelers. Messi zou bereid zijn geweest om slechts de helft van zijn oude salaris te gaan verdienen, al zou dit nog steeds op zo’n 70 miljoen euro per jaar uitkomen. Bovendien zou Barcelona zich richten op een contract van twee seizoenen dat over vijf jaar uitbetaald zou worden. Toch mocht het allemaal niet baten. Zelfs zonder Messi zit de club aan een salarisvolumen van 95% van de clubinkomsten.

De club staat boven alles en iedereen

‘Uit de verklaringen van Laporte (voorzitter van FC Barcelona) kun je afleiden dat de financiële situatie van de club erg penibel is’, zegt Peeters. Daarnaast kwam de Super League er nog bij kijken. In het plan van de Super League kregen de twaalf vaste topclubs elk 260 miljoen euro startgeld, zonder onderliggende voorwaarden. De keuze was dus: of Messi vaarwel zwaaien, of de Super League definitief laten varen. Volgens Laporte zou het laten varen van de Super League de club te veel hebben aangetast, en de club staat boven alles en iedereen. Volgens Peeters was Messi echter wellicht sowieso te duur geworden. Peeters ziet nu alleen een club in Qatar of de Verenigde Staten in staat zijn om het loon van Messi te dragen.

Het geeft aan dat de Super League nog steeds op tafel ligt, ondanks de hevige kritiek die het eerder dit jaar ontving. ‘Wellicht komt die er niet in de voorgestelde vorm, maar de deur willen ze ook niet sluiten’, zegt Peeters. ‘La Liga is simpelweg te klein geworden. Ook Italië zit met hetzelfde probleem. De Premier League heeft de rest op een afstand gereden. Het is begrijpelijk dat ze daaraan iets willen doen.’

Het volledige artikel van De Morgen, 7 augustus 2021, kunt u hierboven downloaden.

Of lees het artikel van Sporza, 11 augustus 2021, hier