Filmtoerisme, psychiatrie en black rebels in Studio Erasmus

Studio Erasmus, de maandelijkse talkshow over wetenschap en actualiteit, staat deze maand in het teken van het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Tijdens de speciale Engelstalige IFFR-editie op dinsdag 31 januari draait alles om film.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 31 januari 2017 in de Rotterdamse Schouwburg, staan o.a. op het programma:

• Wat zoeken Game of Thrones-fans in Dubrovnik? – Cultuurwetenschapper Abby Waysdorf over mediatoerisme, of: waarom wij locaties uit films en series met eigen ogen willen zien.

• Kijken wij anders naar kunst als we weten dat het kunst is? – Noah van Dongen legde proefpersonen in de hersenscanner om erachter te komen.

• Hoe realistisch is de filmpsychiater? – Hoogleraar psychiatrie Steven Kushner over de (on)geloofwaardigheid van Tony Soprano en het realiteitsgehalte van One Flew over the Cuckoo’s Nest (en de verregaande consequenties van deze beeldvorming).

• Film en institutioneel racisme - Cultuursocioloog Julian Schaap en journalist Malique Mohamud over beeldvorming, stereotypes, goede bedoelingen en de ‘black rebels’ van dit festival.

En livemuziek door Arthur & Sebastiaan, die hun volledig eigenzinnige interpretatie van klassieke soundtracks ten gehore brengen.

Dinsdag 31 januari 2017 | 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur) | Foyer Rotterdamse Schouwburg| Toegang gratis, reserveren mogelijk via www.sgerasmus.nl

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met International Film Festival Rotterdam en de Rotterdamse Schouwburg. Presentatie: Geert Maarse.