Filosoof Francesco Guala naar Erasmus School of Economics

Per 1 september 2017 begint Francesco Guala als gastdocent filosofie van de sociale en gedragswetenschappen aan Erasmus School of Economics voor een periode van twee jaar.

Ondanks zijn leeftijd is professor Guala (1970), die de leerstoel politieke economie aan de universiteit van Milaan bekleedt, een van de meest vooraanstaande filosofen binnen de sociale wetenschappen. Waarschijnlijk is hij 's werelds belangrijkste vertegenwoordiger van de naturalistische kijk op de filosofie van de sociale wetenschappen. Volgens Guala omvatten de sociale en gedragswetenschappen niet alleen economie (de zogenaamde koningin van de sociale wetenschappen), maar ook sociologie, politicologie, rechten, antropologie en psychologie. Als filosoof denkt Francesco Guala na over nieuwe trends binnen de economie, zoals experimentele economie. Als econoom houdt hij zich ook actief bezig met experimenteel onderzoek. Dit alles maakt hem bij uitstek geschikt om eraan bij te dragen dat de economie zich openstelt voor de aanverwante sociale wetenschappen, de psychologie en de filosofie.

Met zijn baanbrekende werk The Methodology of Experimental Economics (Cambridge University Press 2005) heeft Francesco Guala bijna eigenhandig de filosofie van de experimentele economie gecreëerd en ontwikkeld, een wetenschapsterrein dat inmiddels goed gedijt. Guala heeft veel gepubliceerd op het vlak van economie, filosofie en wetenschap in verschillende toonaangevende tijdschriften. In zijn laatste boek, getiteld Understanding Institutions: The Science and Philosophy of Living Together (Princeton University Press 2016), stelt Guala een nieuwe, geïntegreerde theorie over sociale instellingen voor, waarin de beste inzichten van filosofen en sociale wetenschappers die over dit onderwerp hebben geschreven, worden gecombineerd. Hij presenteert een theorie waarin de kenmerken van drie invloedrijke ideeën over instellingen worden gecombineerd: instellingen als evenwichten van strategische spellen, als regulerende regels en als constitutieve regels.

Het gelijktijdig in dienst treden van zowel professor Francesco Guala en professor Alex Voorhoeve geeft een impuls aan de verdere ontwikkeling van de opleiding Economics & Humanities van Erasmus School of Economics.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, communicatiemedewerker bij de Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.