Fotopaneel over wederopbouwplan bij Erasmus University College

Fotopaneel over wederopbouwplan bij Erasmus University

Aan de buitenkant van het Erasmus University College aan de Nieuwemarkt wordt morgen, donderdag 21 juli, een bijzonder fotopaneel geplaatst. Op de foto staat het team van stadsarchitect Willem Gerrit Witteveen dat direct na het bombardement van Rotterdam in de toenmalige gemeentebibliotheek aan de slag ging met de plannen voor de wederopbouw. Het tijdelijke fotopaneel is een initiatief van het Erasmus University College en de Erasmus Universiteit Rotterdam in samenwerking met Platform Wederopbouw Rotterdam. Met het paneel wil de universiteit de verbinding met de stad tot uitdrukking brengen.

Na het bombardement van 14 mei 1940 werd direct begonnen met het puinruimen en de planvorming voor de wederopbouw van de stad. Op 18 mei, dus al vier dagen na het bombardement, gaf het gemeentebestuur stadsarchitect Willem Gerrit Witteveen (1891-1979) de opdracht een plan ‘voor een geheel nieuwe binnenstad’ te maken.

Witteveen kreeg met zijn medewerkers de beschikking over een verdieping in de gemeentebibliotheek aan de Nieuwemarkt. Dat was een van de weinig gebouwen die niet beschadigd was geraakt. Het team van Witteveen bivakkeerde er op veldbedden zodat er dag en nacht kon worden gewerkt. Fotograaf Hof maakte de foto op het paneel in de toenmalige leeszaal van de gemeentebibliotheek.

Lees hier meer over het plan-Witteveen.

University College
Na de verhuizing van de gemeentebibliotheek naar de huidige locatie, was het Nationale Onderwijsmuseum er gehuisvest. Sinds 2013 is het Erasmus University College, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, de huurder van het pand dat door de Gemeente Rotterdam is gerenoveerd.

De Erasmus Universiteit wil met het plaatsen van de foto de verbinding met de stad tot uitdrukking brengen. De plaatsing van de foto met (tweetalige) toelichting, die onderdeel uitmaakt van de manifestatie Rotterdam viert de Stad, laat Rotterdammers en toeristen kennis maken met de plek waar het nieuwe Rotterdam begon.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl