Fouten bij pensioeninvesteringen verklaard met evolutionaire psychologie

Stock markets PhD thesis

Mensen maken bij hun pensioenplanning kostbare investeringsfouten: ze investeren in de verkeerde activa en het diversifiëren hun portefeuilles niet voldoende. Om dit te verklaren paste promovendus Stephen Billion in zijn proefschrift de evolutionaire psychologie toe. Volgens Billion investeren mensen niet alleen in beleggingen om een zo maximaal mogelijk rendement, maar ook, bewust of onbewust, uit andere behoeftes.

• Billion verdedigt zijn dissertatie donderdag 31 januari aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn proefschrift is onderdeel van het European Doctorate in Law and Economics Programme.

Het beleggingsgedrag van mannen in een relatie is meer vatbaar voor beïnvloeding door de aanwezigheid van aantrekkelijke vrouwen dan die van alleenstaande mannen. Dit slechte beleggingsgedrag is dus het gevolg van eigenschappen die zijn ontwikkeld om onze verre voorouders te helpen overleven en zich voort te planten, stelt Billion. Lees hier de blogpost over zijn onderzoek

Stephen Billion

Erasmus School of Law, Barry Mulder, T +31 (0)10 408 97 58, E barry.mulder@law.eur.nl