Future Society Lab van start in Rotterdam

Kortgeleden is het Future Society Lab gelanceerd tijdens een energieke bijeenkomst in Innovatiecentrum VONK te Rotterdam. Dit kennis- en netwerkplatform, dat voorheen bekend stond als de Kenniswerkplaats Urban Big Data, opereert op het snijvlak van digitale transformatie en de stad. Door samen te werken aan stedelijke vraagstukken vergroten we onze kennis en versterken we het ecosysteem. Tijdens de start werd ook een digital human, gebaseerd op Desiderius Erasmus, gepresenteerd, als voorbeeld van een digitale toepassing voor het bewerkstelligen van interactie. De gemeente Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam zijn de initiatiefnemers van het Future Society Lab.

Onze fysieke stad smelt steeds meer samen met digitale werelden. Deze technologische transitie heeft een enorme impact op de manier waarop we leven, werken, leren en recreëren. Dit brengt diverse kansen en uitdagingen met zich mee en dus is het essentieel dat we met elkaar doorlopend kennis ontwikkelen en delen om met onze stad zo goed mogelijk voor te sorteren op de toekomst. We ervaren het als onze verantwoordelijkheid om de focus zo veel mogelijk te leggen op activiteiten en toepassingen die ten goede komen aan de gehele samenleving.

Kennis en netwerk

De komende maanden zal zowel gewerkt worden aan het opstellen van een sterke kennisagenda, als ook aan het verder uitbreiden van het netwerk van het Future Society Lab. Zo is Hogeschool Rotterdam al aangesloten en is er ook al animo vanuit andere HBO- en MBO-instellingen in en om Rotterdam. Aanvullend willen we ook de verbinding aangaan met lokale maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven, zodat de thema’s die we met elkaar oppakken breed gedragen worden.

Desiderius Erasmus tot leven brengen

We willen niet alleen ‘lullen’, maar ook ‘poetsen.’ Hiertoe hebben we het idee opgevat om Desiderius Erasmus na circa 500 jaar weer tot ‘leven’ te brengen, maar dan in de vorm van een zogenaamde ‘digital human.’ Onder de noemer ‘Digiderius’ zullen we met een gevarieerde groep de komende tijd uitvinden wat zowel de toepassingen als de obstakels kunnen zijn als we een dergelijk karakter willen inzetten voor en in de stad.

Doe mee

Heb je interesse om je aan te sluiten bij het Future Society Lab? Word dan lid van onze LinkedIn-groep zodat je op de hoogte blijft van aanstaande activiteiten: http://linkedin.com/groups/8360552. Ook zullen we medio mei een nieuwe website lanceren: http://futuresocietylab.nl. Wil je bij voorkeur eerst persoonlijk kennismaken, neem dan contact op met Harmen van Sprang, de Lead van het Future Society Lab: info@futuresocietylab.nl.

Future Society Lab maakt onderdeel uit van een reeks programma's voortgekomen uit de samenwerking tussen de Erasmus Universiteit Rotterdam en Gemeente Rotterdam.

Impressie startbijeenkomst door student Stella Romeijn

Marjolein Kooistra, communicatie kenniswerkplaatsen, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl