‘Gecombineerde brugklas stimuleert’

Gecombineerde brugklas stimuleert’

Middelbare scholieren die in een gecombineerde brugklas hebben gezeten, hebben grotere kans later een hbo- of universitaire studie af te ronden. Dat concludeert promovendus Roel van Elk, wetenschappelijk medewerker Sector 3 Arbeid & onderwijs bij het Centraal Planbureau.

Voor zijn onderzoek volgde Van Elk een kleine 4000 mensen die in 1989 met een mavo-advies (de voorloper van het huidige vmbo) naar de middelbare school gingen. Een deel van hen ging naar een mavo-brugklas en een ander deel naar een gecombineerde mavo/havo-klas. Hij keek hoeveel van hen 20 jaar later met succes hoger onderwijs hadden afgerond. „Daar zit een duidelijk verschil in”, zegt Van Elk.

Klik hier voor het hele artikel op de website van RTV Rijnmond, 30 april 2014.

Klik hier voor het hele artikel op Telegraaf.nl, 30 april 2014.

Klik hier voor het hele artikel op de website van de Nationale Onderwijsgids, 30 april 2014.

Klik hier voor het fragment bij BNR Nieuwsradio, 30 april 2014.

Roel van Elk verdedigde op 2 mei 2014 met succes zijn proefschrift getiteld 'De effecten van onderwijsbeleid geëvalueerd' onder de bezielende leiding van promotor prof.dr. Dinand Webbink, hoogleraar policy evaluation aan Erasmus School of Economics.