Geef inwoners niet de schuld van het afvalprobleem in de steden

Robert Dur

De wethouder van Amsterdam is het beu om afval naast de containers te zien liggen. Hij dreigt zelfs de extra schoonmaakkosten op de Amsterdammers te verhalen. Volgens Robert Dur, hoogleraar economie aan Erasmus School of Economics, is dit een heel slecht idee en ligt de oplossing van het probleem bij de gemeente.

Meer vervuiling in al vervuilde omgeving

Dur vindt dat er niet alleen naar de inwoners gewezen kan worden. Dur deed samen met Ben Vollaard van de Universiteit Tilburg onderzoek naar het fenomeen dat mensen eerder geneigd zijn om te vervuilen in een omgeving waar al veel vuilnis ligt. Uit hun eigen onderzoek bleek dat mensen vaker zelf gaan opruimen als het afval minder vaak wordt opgehaald of als de schoonmaakdiensten minder vaak aanwezig zijn. Desalniettemin overheerst de trend om meer te vervuilen in een al vervuilde omgeving.

Slecht voorbeeld doet volgen

‘De rode draad in de onderzoeken is gemakzucht,’ zegt Dur, die er meteen aan toevoegt dat hij dat niet per se veroordeelt. Sterker nog, hij heeft er begrip voor, helemaal in deze periode waarin iedereen thuiszit. ‘Als je klein woont en je grofvuil niet meteen kwijt kunt, kijk je tegen de rommel aan. Dat wil niemand.’ De oplossing ligt volgens Dur bij de gemeente. ‘Blijkbaar is er op dit moment behoefte aan meer ruimte om afval kwijt te kunnen. Om te voorkomen dat het probleem nog groter wordt, is het zaak om het afval zo snel mogelijk op te ruimen. Slecht voorbeeld doet volgen. Dat wil je voor zijn.’

Effectieve oplossing

Het zien van afval op straat, nodigt uit tot soortgelijk gedrag, zelfs als er regels worden overtreden. Maar het werkt ook andersom: als de gemeente snel handelt door het afval snel op te ruimen, ontstaat er een omgeving die uitstraalt dat het niet oké is om de regels te overtreden. Een mogelijke oplossing voor het probleem is het verhogen van boetes en het zichtbaar gaan handhaven van de regels, maar de meest effectieve manier om het probleem op te lossen is simpelweg door het afval op te ruimen.

Het volledige artikel uit Het Parool, 15 mei 2020, kunt u hierboven downloaden.

Wilt u meer lezen over het onderzoek van Dur en Vollaard? Het onderzoek kunt u hier vinden.