Geldt het relatieve leeftijdseffect voor spelers in de UEFA Champions League?

Het fenomeen waarbij kinderen die vroeg in hun geboortejaar zijn geboren, beter presteren dan kinderen die later in hetzelfde cohort zijn geboren, wordt het Relatieve Leeftijdseffect genoemd. Uit nieuwsgierigheid heeft Philip Hans Franses, hoogleraar toegepaste econometrie aan de Erasmus School of Economics, een kleine studie verricht om na te gaan of een Relatief Leeftijdseffect ook zou gelden voor de spelers in de UEFA Champions League.

In de sport is het bekend dat er een Relatief Leeftijdseffect (RAE) bestaat. Dit houdt in dat kinderen die vroeger in het jaar worden geboren, beter zijn op school en met name in de sport. Bewijzen van RAE zijn gerapporteerd voor NHL (1) hockey en voetbal (2).

824 spelers

Het 68e seizoen van Europa's eliteclubcompetitie (2022-2023) staat al een tijdje voor de deur. Acht poules met elk vier teams van Europese topdivisieclubs strijden om de beker met de grote oren. Elk team heeft ongeveer 21 tot 26 spelers en in totaal doen er 824 spelers mee.

Op basis van de geboortedaggegevens (3&4) heeft Philip Hans Franses de volgende grafiek getekend (waarbij 1 januari is, en 12 december). In januari worden 103 spelers geboren, in februari 76, terwijl in november en december respectievelijk slechts 66 en 60 spelers jarig zijn.

RAE houdt stevig stand

De neerwaartse trend naarmate het jaar vordert is duidelijk zichtbaar in de grafiek. Ook in een competitie met spelers uit allerlei landen, leeftijdsniveaus en posities in het veld is de RAE prominent aanwezig.

(1) Deaner, R.O, A. Lowen and S. Cobley (2013), Born at the wrong time: Selection bias in the NHL draft, PLOS One, 8 (2), e57753, en de vele citaten daarin.

(2) Doyle, J.R. and P.A. Bottomley (2018), Relative age effect in elite soccer: More early-born players, but no better valued, and no paragon clubs or countries, PLOS One, 8 februari, 2018.

(3) Op basis van beschikbare gegevens van Voetbal International (September 12, 2018), p. 34-67.

(4) Op basis van beschikbare gegevens van Voetbal International (August 31, 2022), p. 24-51.