Geloofwaardigheidsproblemen bij centrale banken door oplopende inflatie

Het Financieele Dagblad
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

Centrale banken kampen met geloofwaardigheidsproblemen nu steeds meer mensen de argumenten waarmee de centrale banken de hoge inflatie lijken weg te wuiven, in twijfel trekken. Volgens Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, zien we een steeds groter wordend verschil tussen de mening van de markt en de centrale banken. In een artikel van het Financieele Dagblad legt ze uit waarom.

Geloofwaardigheidsproblemen

De hard oplopende inflatie wordt steeds meer onderwerp van gesprek in Europa. In de eurozone kwam de inflatie in oktober uit op 4.1%, ver boven de doelstelling van 2%, terwijl de ECB daar niets aan doet. De centrale banken zijn echter van mening dat de inflatie grotendeels tijdelijk zal blijken.

Door de coronacrisis zijn er nu verstoringen in de aanvoerketens. De centrale bank verwacht dat die problemen wel opgelost zullen zijn na de pandemie. Maar de ECB en ook andere grote centrale banken zeggen wel dat de inflatie hoger is dan zij eerder dachten, en langer blijft aanhouden. En dat zorgt niet alleen bij het publiek, maar ook op de financiële markten voor geloofwaardigheidsproblemen

Drie mogelijke scenario’s

Volgens Pieterse-Bloem duidt dit op een steeds groter wordend verschil tussen de gemiddelde mening van de markt en de centrale banken. 'De markt ziet meer structurele elementen van inflatie. Daardoor zouden centrale banken eerder gedwongen worden de rente te verhogen dan ze nu nog beweren. Want je ziet in die markten ook dat die verhoging in de rente steeds verder naar voren wordt gehaald. Al speelt dat meer bij de Federal Reserve dan bij de ECB.'

Volgens Pieterse-Bloem zijn er nu drie scenario’s mogelijk: ‘Of de markten hebben gelijk, en de centrale banken moeten de rente eerder verhogen dan verwacht. Of de centrale banken kunnen gelijk hebben en dan zullen de markten op hun posities moeten terugkomen.' Maar er is ook een derde scenario mogelijk. ‘Dan laten de centrale banken hun oren hangen naar de markten, verhogen de rente, maar als de inflatie dan toch tijdelijk zal zijn, dan is er een kostbare beleidsfout gemaakt.' Dit is in het verleden al eerder gebeurd, waardoor de centrale banken nu nog even de kat uit de boom kijken.

'Er zijn heel veel onzekerheden in de economie', zegt Pieterse-Bloem. 'We weten niet hoe lang de verstoringen in de aanvoerketens aanhouden en ook het virus kan weer verder oplaaien.'

Het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 5 November 2021, kunt u hierboven downloaden.