Gemeente sluit omstreden belastingdeal met safaripark Beekse Bergen

Gemeente sluit omstreden belastingdeal met safaripark Beekse

De gemeente Hilvarenbeek wil een omstreden belastingovereenkomst sluiten met de eigenaar van safari- en vakantiepark Beekse Bergen. Fiscalisten stellen dat de belastingafspraak, waarmee de gemeente een investering van ruim € 60 miljoen hoopt veilig te stellen, in strijd is met de wet. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics geeft commentaar hierop in Het Financieele Dagblad.

De belastingovereenkomst komt op een moment dat Nederland internationaal onder het vergrootglas ligt wegens de belastingafspraken die de Belastingdienst sluit met grote bedrijven. Volgens Kavelaars staat de overeenkomst haaks op wat gebruikelijk is. 'Ik ben met aardig wat belastingrulings bekend maar — zoals het ministerie van Financiën altijd terecht opmerkt — er worden nimmer afspraken gemaakt over tarieven dan wel verschuldigde belasting.' De hoogleraar voorziet dat de rulings extra onder vuur komen te liggen als gemeenten wel zulke afspraken maken met individuele belastingplichtigen.

Zie hieronder voor het voorpagina-artikel en het achtergrondartikel zoals verschenen in Het Financieele Dagblad, d.d. 29 maart 2016.