Geneeskundestudent Juliette Mattijsen op UN Climate Change Conference

Juliette Mattijsen op COP25

Klimaatverandering is van grote invloed op gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan verhoogde sterfte tijdens hittegolven. Geneeskundestudent Juliette Mattijsen neemt deze week deel aan de COP25 in Madrid: een VN conferentie over klimaatverandering. Zij vraagt daar namens 1,3 miljoen geneeskundestudenten wereldwijd aandacht voor dit onderwerp. Ook draagt ze bij aan het akkoord dat aan het einde van de conferentie, op 13 december, moet worden gesloten.

Klimaatverandering en gezondheid zijn op veel verschillende manieren van invloed op elkaar. Soms is de connectie heel logisch: luchtvervuiling door fossiele brandstoffen als steenkool zorgt voor meer longziekten. En een overstroming als gevolg van een stijgende zeespiegel zorgt voor meer vervuiling van het drinkwater en de verspreiding van infectieziektes.

Maar soms ligt het verband iets minder voor de hand. Zo zorgt de overstap naar een meer plantaardig dieet niet alleen voor minder CO2-uitstoot, het is ook nog eens goed om bijvoorbeeld wereldwijde problemen als overgewicht, diabetes en hart-en-vaatziekten tegen te gaan.

Gezondheid in het verhaal over klimaatverandering

Juliette Mattijsen, vijfdejaarsstudent Geneeskunde aan Erasmus Universiteit Rotterdam, is verkozen als een van de vijf vertegenwoordigers van geneeskundestudenten wereldwijd om op COP25 aanwezig te zijn. “Mijn boodschap is dat gezondheid belangrijk is in het verhaal dat over klimaatverandering wordt verteld”, zegt Mattijsen. “Smeltende ijskappen staan toch ver van de meeste mensen af. Gezondheid gaat iedereen aan en maakt klimaatverandering tastbaar.” Daarnaast wil zij ervoor zorgen dat gezondheid in al zijn facetten wordt opgenomen in de nationale klimaatplannen die landen opstellen.

Gezondheidssysteem weerbaar maken

“Je ziet dat de armste landen het hardst getroffen worden op het gebied van gezondheid ten gevolge van klimaatverandering. Ook voor vrouwen en gemarginaliseerde groepen zijn de gevolgen het grootst”, vertelt Mattijsen. “Gelukkig is daar aandacht voor. Bijvoorbeeld voor hoe inheemse bevolkingsgroepen hun manier van leven moeten aanpassen omdat hun leefgebied wordt aangetast.” Ook wordt er bijvoorbeeld gezocht naar manieren om het gezondheidssysteem in arme landen weerbaarder te maken voor de gevolgen van klimaatverandering.

Klimaatverandering in curriculum

Op de conferentie lopen meerdere vertegenwoordigers van de VN, WHO, World Medical Association en andere organisaties rond. “Het is heel leerzaam om je verhaal te moeten doen op zo’n groot en overweldigend evenement”, zegt Mattijsen. Aan het einde van de top moet een akkoord worden gesloten en daarin zal extra bescherming voor bijvoorbeeld vrouwen mogelijk sneuvelen. “Ik vind dat heel jammer, maar het geeft me wel extra motivatie om verder te gaan op het gebied van klimaatverandering en gezondheid. Ik ben bijvoorbeeld met de universiteit in gesprek om dit onderwerp op te nemen in het curriculum. Klimaatverandering is het grootste gezondheidsprobleem van onze eeuw en toekomstig artsen hebben een verantwoordelijkheid zich hierover uit te spreken.”

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl