‘Global health’ thema van 102e dies natalis

Global health’ thema van 102e dies natalis

'Global health' is het thema van de 102e dies natalis van de Erasmus Universiteit Rotterdam op maandag 9 november 2015. Tijdens de viering van de geboortedag van de universiteit worden eredoctoraten uitgereikt aan de Amerikaanse hoogleraren Paul J. Gertler en John P.A. Ioannidis. Paul Gertler (University of California) is een invloedrijke ontwikkelings- en gezondheidseconoom en John Ioannidis (Stanford School of Medicine) is bekend vanwege zijn brede en baanbrekend internationaal onderzoek. ​

Prof.dr. Eddy van Doorslaer, prof.dr. Arjun Bedi en prof.dr. Myriam Hunink zijn de erepromotoren. Tijdens de dies natalis van 2015 staan het Erasmus MC, het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg en het International Institute of Social Studies centraal.

Deze drie faculteiten zijn belangrijke spelers bij onderzoek op het gebied van wereldgezondheidszorg en deelnemer in het Rotterdam Global Health Initiative. Doel van dit onderzoek-, educatie- en sociaal netwerk is het verbeteren van gezondheid en toegang tot gezondheidszorg wereldwijd en het verkleinen van (wereldwijde) ongelijkheid op het gebied van gezondheid.

Eredoctoraten
Professor Paul Gertler ontvangt het eredoctoraat vanwege de grote maatschappelijke relevantie van zijn onderzoeksresultaten op het gebied van de economische evaluatie van de impact van de financiering van gezondheidszorg. ‘There and Back Again: An Evaluator's Tale’ is zijn rede.

Professor John Ioannidis ontvangt het eredoctoraat vanwege de internationale oriëntatie van zijn baanbrekende onderzoeken en zijn brede visie op onderzoek in het algemeen. Met zijn rede ‘Boring discoveries, innovative replications’ aanvaardt hij het eredoctoraat.

Tijdens het eerste gedeelte van de diesplechtigheid is het woord aan de voorzitter van de Raad van Bestuur van het Erasmus MC, prof.dr. Ernst Kuipers. De titel van zijn diesrede is ‘Bridging Ambitions’.

Vrouwelijk talent

Rector magnificus prof.dr. Huibert Pols sluit de middag af met de eerste uitreiking van de ENHV Athena Prijs, voor de medewerker die zich uitzonderlijk inzet voor vrouwelijk talent. Met het uitreiken van deze prijs wil de universiteit vrouwelijk talent stimuleren.

Alle informatie op de site van de dies natalis.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl