Goed scoren met eerste tentamens extreem belangrijk voor studiesucces

Student leunt op een hek en is in gesprek met een andere student in een groene campusomgeving.
Studeren
Alexander Santos Lima

Uit onderzoek van NWO en onze universiteit blijkt dat studiesucces van eerstejaarsstudenten eenvoudig te meten is. De resultaten van de middelbare school en de resultaten van de eerste tentamens blijken een goede indicator voor de kansen om het eerste jaar te halen. Etnische achtergrond en geslacht zeggen daar veel minder over.

Studenten direct ondersteunen

Universiteiten kunnen heel snel zien welke studenten een grote kans hebben om het moeilijk te krijgen in het eerste jaar. En dat alleen door te kijken naar de cijfers van de middelbare school en de resultaten van de eerste tentamens. Deze gegevens zijn natuurlijk bekend bij universiteiten.

Van de groep studenten die lagere cijfers op hun eindexamen haalden (5,5 – 6,4), haalde maar 36 procent alle zestig ECTS in het eerste jaar en stopte 41 procent met de studie. Van de groep studenten met hoge middelbare schoolcijfers (7,5 en hoger) haalde 78 procent alle zestig ECTS en stopte maar 8 procent. De onderzoekers raden aan de studenten die het lastiger hebben vroegtijdig te ondersteunen met gepersonaliseerde hulp.

Eerste tentamens goede indicator

De onderzoekers vonden verschillen in studiesucces tussen studenten met verschillende etnische achtergronden en geslacht. Deze gegevens hadden verder geen extra voorspellende waarde. De studenten met het meeste studiesucces waren nog steeds diegenen met de hoogste cijfers, ongeacht hun achtergrond of geslacht.

De prestaties van de eerste tentamens maken een groot verschil. Studenten die voor deze tentamens slagen, hebben 79 procent kans om het eerste studiejaar succesvol af te ronden. Van de studenten die voor minstens één tentamen zakken, behaalt maar elf procent alle studiepunten van het eerste jaar.

prof.dr. Henk HG Schmidt
Onderzoeker
ing. P.W. Peter Hermus

Lees het hele artikel op ScienceGuide