Goede voornemens leveren geld op

Als u als goed voornemen voor dit jaar heeft besloten om gezonder te gaan leven, is er goed nieuws voor u. Wie gezonder leeft heeft daar financieel voordeel van. Toch associëren veel mensen gezonder leven juist met hogere kosten. Er lijkt duidelijk een verband te zijn tussen inkomen, opleiding en gezondheid, maar de oorzakelijke verbanden daartussen zijn niet helder. Wat veroorzaakt wat?

'Gezondheid is een combinatie van factoren', zegt Hans van Kippersluis, universitair docent aan de Erasmus School of Economics. 'Een deel is genetisch, intelligentie en persoonlijkheid spelen een rol, omgeving en opvoeding. De relatie met inkomen en opleiding is niet duidelijk. Rijkere mensen leven gezonder, maar als arme mensen ineens rijk worden door een erfenis of loterij, gaan ze juist nog ongezonder leven. Dat kun je als indirect bewijs zien dat inkomen gezondheid niet beïnvloedt.' Aldus Hans van Kippersluis.

Klik hier om het volledige artikel te lezen in het Financieele Dagblad, d.d. 2 januari 2016.