Google Internet Impact Prijs voor economiestudent Alex Brojba-Micu

Google Internet Impact Prijs voor economiestudent Alex

Alex Brojba-Micu, student  Economie en Informatica aan Erasmus School of economics ontving op 29 april 2014 een Google Internet Impact Afstudeerprijs (tweede prijs van 3000 euro) Hij ontwikkelde een applicatie die op basis van tekstanalyse van nieuwsberichten de koersen van aandelen helpt voorspellen. Google Nederland stelde deze afstudeerprijzen dit jaar voor het eerst beschikbaar om onderzoek naar de economische effecten en mogelijkheden van internet te bevorderen. De prijsuitreiking vond plaats bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem.

De scriptie van Alex Brojba-Micu gaat over het automatisch en inhoudelijk analyseren van nieuwsberichten om zo real time beurskoersen te kunnen voorspellen. Hij ontwikkelde hiervoor een applicatie (Stockwatcher 2.0), die eerst heel veel nieuwsberichten analyseerde om de invloed van dit nieuws te bepalen voor de aandelenkoersen van een aantal bedrijven. Alex Brojba-Micu maakte daarvoor gebruik van geavanceerde methoden voor het automatisch interpreteren van teksten (Natural Language Processing). Met deze methoden wordt onder meer gekeken naar de context en functie van woorden.
Na deze ‘training’ kon StockWatcher 2.0 op basis van nieuwe informatie voorspellingen doen over de beurs. Brojba-Micu testte de applicatie vervolgens op NASDAQ (de Amerikaanse elektronische effectenbeurs), waarbij hij significant hogere rendementen haalde in vergelijking met indexbeleggen.
Inmiddels is Stockwatcher 2.0 beschikbaar voor actuele koersvoorspellingen via internet.

De jury noemde de scriptie van Brojba-Micu uitzonderlijk door zijn gedegen literatuurstudie in combinatie met een eigen aanpak. Bovendien heeft hij nieuwe software ontwikkeld en deze zorgvuldig getest in experimenten.

De eerste prijs (5000 euro) ging naar Frederik Mijnhardt (Universiteit Utrecht) voor zijn onderzoek naar crowdsourcing en de derde prijs (2000 euro) ontving Martijn Hendriks (Tilburg University) voor zijn onderzoek naar gedragsbeïnvloeding en marketing via Facebook.

De Google Internet Impact Prijzen 2014 werden onder andere uitgereikt door Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de KHMW. Voor meer informatie over de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen zie www.khmw.nl.

Fotografie: Hilde de Wolf