Gratis parkeren bestaat niet

De roep om betaald parkeren goedkoper of gratis te maken wordt steeds luider de laatste jaren. De discussie wordt voornamelijk aangezwengeld door winkeliers die het moeilijk hebben. Consumenten hebben door de crisis minder te besteden en ook ondervinden ze zware concurrentie van het online shoppen.

Volgens Giuliano Mingardo, senior onderzoeker verbonden aan de facultaire BV RHV (Regionale economie, Haven- en Vervoerseconomie) van Erasmus School of Economics, bestaat het fenomeen gratis parkeren niet. 'Parkeren kost geld, zeker als het ondergronds gebeurt. Als de automobilist die niet betaalt, moet de burger het doen.' Hij wijst op tal van wetenschappelijke studies die benadrukken dat gratis of goedkoop parkeren niet leidt tot substantieel meer klanten of omzet. 'Winkeliers willen graag dat parkeren gratis is, maar diezelfde winkeliers zullen er niet over peinzen hun spullen gratis weg te geven. Parkeren is een dienst en moet als zodanig gezien worden.' Aldus Giuliano Mingardo.

Klik hier om het volledige artikel te lezen in het Limburgs Dagblad, d.d. 30 januari 2016.