Grote werkloosheid onder jongeren door coronacrisis

Jongen werkt alleen aan bureau met notitieboek

Jongeren worden het hardst geraakt door de coronacrisis, blijkt uit de nieuwe werkloosheidscijfers van het UWV en het CBS. Met name jongeren met een flexibel en tijdelijk contract zijn de klos. Anne Gielen, hoogleraar arbeidseconomie aan Erasmus School of Economics, vertelt in Nieuwsuur wat dit betekent voor de jongere generatie die nu op de arbeidsmarkt komt.

Sombere situatie

De arbeidsmarkt ziet er voor veel jongeren op het moment maar somber uit. De werkloosheidscijfers onder jongeren tussen de 15 en 25 jaar zijn sinds het begin van de crisis met 9.5% gestegen. Ook het aantal werkloosheidsuitkeringen is flink gestegen. Het aantal uitkeringen onder jongeren is gestegen met 188% ten opzichte van februari. Veel afgestudeerde jongeren zijn weer ingetrokken bij hun ouders om hun vaste lasten te verlagen.

Anne Gielen, Associate Professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Grote zorgen

Anne Gielen maakt zich zorgen over de situatie onder jongeren. ‘Als je de situatie van februari vergelijkt met de situatie van vandaag, dan zie je dat het aantal uitkeringen met een factor 3 is verhoogd onder jongeren. Dat is natuurlijk enorm in zo’n kort tijdsbestek.’

Een ander pad

De vraag is hoe jongeren ondanks de huidige situatie alsnog hun kansen op de arbeidsmarkt kunnen vergroten. ‘De keuze uit het aantal beschikbare banen is nu een stuk beperkter. Dat betekent concreet dat je nu genoegen moet nemen met een baan in een andere sector of een baan die je misschien iets minder uitdagend vindt in eerste instantie. Dan zal je in de toekomst misschien wat vaker van baan moeten verwisselen om weer op dat pad te komen waar je graag terecht wilde komen’, aldus Anne Gielen.

Het volledige fragment van Nieuwsuur van 18 juni 2020, kunt u hier vinden (het fragment begint vanaf 20:28)