Handelen met voorkennis in het beursspel

Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Patrick Verwijmeren, hoogleraar Corporate Finance aan Erasmus School of Economics, is één van de experts die heeft geholpen met het ontwikkelen van een interactief beursspel. Dit beursspel van NOS op3 laat je met voorkennis handelen op de beurs van 2020. Zo kom je erachter hoe het kan dat het op de beurs zo goed gaat in zulke moeilijke economische tijden.

Tegenstrijdige ontwikkelingen

We zitten in een flinke economische crisis, maar daar is op de beurs weinig van te merken. Sterker nog: het ene na het andere beursrecord sneuvelt. In februari tikte de AEX zelfs het hoogste punt aan in twintig jaar. De trends op de beurs lijken dan ook tegenstrijdig met de ontwikkelingen in de economie. Hoe kan het nou zo goed gaan op de beurs in zulke moeilijke economische tijden?

Om uit te leggen wat er tijdens de coronacrisis op de beurs gebeurde, heeft NOS op3 met hulp van experts, onder wie Patrick Verwijmeren, het beursspel ontwikkeld. In dit beursspel wordt gebruik gemaakt van de beursindex: MSCI All Countries World-index (ACWI). Daarin zijn bijna 3.000 aandelen verwerkt, ingedeeld in elf sectoren, verspreid over de hele wereld, inclusief opkomende markten.

Beurskenners

Om het spel beknopt te houden zijn zeven van de elf sectoren van de MSCI ACWI uitgelicht. Dit zijn de sectoren die het makkelijkst aan de corona-ontwikkelingen te linken zijn. Vervolgens werd een keuze gemaakt in aandelen uit de top 10 grootste bedrijven per sector. Daarbij is het belangrijk dat een bedrijf herkenbaar is en dat de koers niet te veel afwijkt van de gemiddelde koers van de sector. Alle aandelen zijn geïndexeerd op 1 januari 2020 zodat er makkelijk een vergelijking gemaakt kan worden.

Toch is het niet altijd duidelijk waarom een koers daalt of stijgt. Daarom zijn meerdere beurskenners gevraagd de grote ontwikkelingen die tijdens de coronacrisis een duidelijke invloed op de koers van verschillende sectoren hadden uit te lichten. Die uitleg kun je terugzien in de kwartaalupdates van het spel. Er zijn nog veel meer redenen te noemen waarom de koers van een bedrijf stijgt of daalt, maar in het beursspel ligt de focus voornamelijk op de coronacrisis.

Het volledige artikel van NOS op3 kunt u hier vinden.