Handhaving rond legale, maar schadelijke praktijken, is lastig

Usman Yousaf

Praktijken die eigenlijk niet door de beugel kunnen, maar wel legaal zijn. Daar worstelen publieke toezichthouders in Nederland mee. De NVWA kon wettelijk niet optreden tegen het mengen van oud en nieuw vlees om het langer te kunnen verkopen. Wat kunnen ze dan wel doen en wat is effectief? Hier deed dr. Aute Kasdorp van Rotterdam School of Management onderzoek naar en hij vertelt erover bij dr Kelder en Co op Radio 1.

In bovenstaand voorbeeld werd er eerst een moreel appèl gedaan, dat niet werkte. Daarna wordt er vaak een scala aan instrumenten uit de kast gehaald, bijvoorbeeld de media bespelen. Kasdorp: “Dat kan heel effectief zijn, bijvoorbeeld bij banken en verzekeraars, die zijn bang voor reputatieschade.”

Advocaten met Russische cliënten

Een ander voorbeeld zijn advocaten die cliënten ondersteunen die gelieerd zijn aan de Russische president Poetin, maar daarmee niet aantoonbaar tegen de sanctieregels ingaan. De Amsterdamse deken (toezichthouder van advocaten) kan hier niet tegen optreden, maar kondigde wel een gesprek aan. Burgemeester Halsema sloot zich daarbij aan met als resultaat dat kantoren als Houthoff en Nauta toch ‘vrijwillig’ afscheid namen van deze Russische klanten.

Reclames voor online gokken

In de uitzending wordt ook gesproken over reclames van online gok-aanbieders, die gericht zijn op kwetsbare doelgroepen als kinderen, jongeren en gokverslaafden. “Kinderen zijn heel gevoelig voor rolmodellen. Daarom staat er ook in de wet dat professionele sporters geen reclame mogen maken. Maar in deze reclames worden oud-sporters gebruikt en dus mag dit wettelijk wel. Terwijl Wesley en Andy hetzelfde effect hebben.”

Wil je meer weten over het onderzoek van Aute Kasdorp? Beluister het gehele fragment

Promotie

Op 17 februari 2022 verdedigde dr. Aute Kasdorp zijn proefschrift, getiteld: ‘Between Scylla and Charybdis; Regulators’ supervisory practice in the face of harmful but legal regulatee conduct’.