Hans van Kippersluis ontvangt Veni-subsidie

Universitair docent dr. Hans van Kippersluis, verbonden aan de capaciteitsgroep Toegepaste Economie van Erasmus School of Economics, is een van de negen EUR-onderzoekers die een Veni-subsidie ontvangt. Van Kippersluis krijgt deze beurs voor zijn onderzoeksvoorstel “Lifting the lid on socioeconomic disparities in health”. Doel van het onderzoek is met behulp van economische theorie en toegepaste econometrie onderzoeken waarom er grote verschillen in gezondheid tussen sociaal-economische groepen bestaan. In het bijzonder wordt de rol van levensstijl onderzocht: Waarom eten lager opgeleiden ongezonder? Waarom roken lagere inkomensgroepen meer ondanks dat het een duur consumptiegoed is?

De subsidie wordt toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) aan jong wetenschappelijk talent dat recent is gepromoveerd. Met de financiering van maximaal 250.000 euro kan Hans van Kippersluis drie jaar vervolgonderzoek doen.

Veni maakt onderdeel uit van de prestigieuze Vernieuwingsimpuls van NWO, bestaande uit Veni, Vidi en Vici. Hiermee biedt NWO wetenschappers in verschillende stadia binnen hun carrière de mogelijkheid om grensverleggend onderzoek te doen. Veni ontvangers zijn maximaal drie jaar geleden gepromoveerd. Ze zijn vrij om hun onderzoeksonderwerp te kiezen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek.

Over NWO

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is met een budget van ruim 500 miljoen euro per jaar een van de grootste wetenschapsfinanciers in Nederland. NWO stimuleert kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap door het beste onderzoek te selecteren en financieren.  Dankzij financiering van NWO kunnen meer dan vijfduizend wetenschappers onderzoek doen.

Meer informatie over dr. Hans van Kippersluis, zie zijn persoonlijke pagina: http://people.few.eur.nl/hvankippersluis/