Helen Toxopeus over de (on)mogelijkheid van anders bankieren

Bankieren vijf jaar na Lehman: nog altijd gerommel. Nu bij de Rabobank, de bank die het anders zou doen. Is ons huidige bancaire stelsel wel tot echte veranderingen in staat? Is het mogelijk anders – zonder gesjoemel – te bankieren? Helen Toxopeus, promovenda aan de Erasmus School of Economics, geeft haar reactie in het televisieprogramma Buitenhof, d.d. zondag 10 november 2013.

Aan tafel zaten deze uitzending verder monetair econoom Dirk Bezemer en René Frijters, oprichter van de jongste bank van Nederland: KNAB. Op de vraag of er überhaupt nog netjes gebankierd kan worden in Nederland antwoordt Toxopeus: ‘Ja, er wordt ook nog ontzettend netjes gebankierd. Ik denk wel dat er een continu spanningsveld is tussen de organisatievorm van banken die veelal gericht zijn op het maximaliseren van aandeelhouderswaarde en het andere adagium dat we de klant centraal willen stellen’. Volgens Toxopeus zullen deze tegenstrijdige doelen vaak leiden tot het maximaliseren van de winst over de rug van de klant. Ze pleit dan ook voor organisatievormen die meer gebalanceerd zijn en tevens meer verschillende belangen centraal stellen.

Over Helen Toxopeus
Helen is promovendus financiële sector, innovatie en duurzaamheid aan de Erasmus School of Economics. Verder profileert Helen Toxopeus zich via New Economics. Vanuit New Economics geeft Helen workshops over crowdfunding en nieuwe geldmodellen voor o.a. duurzame ondernemers, studenten en bankiers. Haar stelling: als je geld echt gaat begrijpen, is er veel meer mogelijk. Hiernaast investeert ze zelf actief in crowdfunding initiatieven, werkt ze mee aan theatervoorstellingen over geld en maakt ze cartoons. Onlangs heeft Helen een boek geschreven over verduurzaming van geld in opdracht van de Social Trade Organisation.

• Klik hier voor de aflevering van Buitenhof met Helen Toxopeus, d.d. zondag 10 november 2013 (start op 26:25).