Hervorming kinderopvangtoeslag zal langer duren dan we denken

EenVandaag
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

De kinderopvangtoeslagaffaire is een gevolg van valse vermoedens van fraude met kinderopvangtoeslagen en sterke terugvorderingen door fouten. Dit heeft geleid tot het aftreden van het voltallige kabinet-Rutte III. Nu is het aan het kabinet-Rutte IV om een nieuw systeem voor de kinderopvangtoeslag in te voeren. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, legt in EenVandaag (8 februari 2022) uit waarom dit nieuwe stelsel later wordt ingevoerd dan we denken.

Het kabinet-Rutte IV heeft ingestemd met de invoering van een nieuw systeem voor kinderopvangtoeslag. In het oude systeem betalen ouders voor de kinderopvang, waarna ze een toeslag van het Rijk ontvangen. In de plannen van het nieuwe kabinet staat dat in het nieuwe systeem de toeslag rechtstreeks aan de kinderopvang zal worden betaald. Het is nog onduidelijk hoe de politiek de nieuwe plannen exact wil gaan uitvoeren. De PvdA wil dat kinderopvang gratis wordt, terwijl de huidige coalitie slechts 5% van de kosten voor kinderopvang wil vergoeden.

Hoe de uitvoering ook zal zijn, Kavelaars vreest dat dit nieuwe systeem niet voor 2025 zal worden ingevoerd. Dit baseert de hoogleraar op basis van een rapport van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarin staat dat de totstandkoming van een nieuw systeem zeker drie tot vier jaar in beslag zal nemen, onder meer door gebrekkige ICT van de Belastingdienst.

De hoogleraar stelt dat als het aan de Belastingdienst ligt, de invoering van het nieuwe systeem dus zal worden uitgesteld. Daarom moet de politiek druk uitoefenen op de Belastingdienst en desnoods extra mensen inhuren die aan dit project kunnen werken. Kavelaars waarschuwt dat dit een kostbare zaak zal worden, omdat experts op het gebied van ICT schaars en dus erg duur zijn.

Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie

Het volledige item van EenVandaag, 8 februari 2022, kan hier worden gevonden.