Het begrotingstekort van de Nederlandse overheid

BNR Economenpanel
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

In het economenpanel van BNR Nieuwsradio bespreekt Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, het begrotingstekort waar de Nederlandse regering op dit moment mee kampt.

Volgens De Vries moet Europa meer gaan doen aan samenwerking op het gebied van defensie. Er is nog een hoop winst te behalen: ieder land wil zijn eigen defensie regelen waardoor te weinig sprake is van coördinatie en er is een ontzettend grote verscheidenheid aan wapensystemen. Het is goed dat Nederland inziet dat het defensiebudget omhoog moet, er moet in ieder geval gestreefd worden naar het dichten van het gat met de 2%-norm van de NAVO, die al jarenlang niet behaald wordt.

Geld lenen?

Gewezen wordt op de situatie waar Nederland zich in bevindt, dat de staatsschuld relatief klein is en er om die reden ruimte is om geld bij te lenen. De Vries benadrukt dat de mate waarin het verantwoordelijk is om dit te doen, afhankelijk is van de bestemming van het geld. Indien het wordt geïnvesteerd kan dit een verstandige keuze zijn, als het in feite gaat om consumptie is dit weer een heel andere situatie. In het geval van bijvoorbeeld de zorg, moet men zich serieus af gaan vragen of de situatie houdbaar blijft als werkend Nederland een kwart van zijn verdiensten inzet om de zorg te betalen.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

U kunt de uitzending van BNR Nieuwsradio, 25 april 2022, hier beluisteren.