Het belang van multichannel retailing

American Marketing Association

Onlangs publiceerde Michiel van Crombrugge, universitair docent aan Erasmus School of Economics, zijn onderzoek naar de impact van multichannel retailing van brandstores die digitaal actief zijn. Hij voerde dit onderzoek uit in nauwe samenwerking met onderzoekers van andere universiteiten en het investeringsbedrijf FoodLabs.

Multichannel retailing, het proces waarbij meerdere kanalen worden gebruikt voor de promotie van vergelijkbare producten via verschillende platforms, is van cruciaal belang voor merken, zelfs voor digitale merken. Sommige merkwinkels gaan partnerschappen aan met onafhankelijke retailers. Deze winkels vergroten de merkbekendheid, waardoor de verkoop zowel online als in onafhankelijke supermarkten kan toenemen. Ze kunnen ook de interesse van distributeurs stimuleren en supermarkten aanmoedigen om meer producten van het merk op te nemen, aldus de onderzoekers.

Van Crombrugge en zijn collega-onderzoekers vervolgen hun paper met de stelling dat brandstores consumenten aantrekken die op zoek zijn naar een fysieke ervaring en hen wegtrekken van online aankopen. Supermarkten richten zich voornamelijk op prijsbewuste klanten, waardoor de supermarktomzet stijgt.

Universitair Docent

U kunt het volledige artikel van American Marketing Association, 10 oktober 2023, hier lezen.