‘Het belastingstelsel moet op de schop’

Het belastingstelsel moet op de schop’

Het Nederlandse belastingstelsel moet op de schop. “Het is te complex en het werkt niet meer”, betoogt o.a. Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan de Erasmus School of Economics in een debat bij DFT (Telegraaf TV).

Bas Jacobs vindt dat het belastingstelsel veranderd moet worden, “Ik denk dat het belastingstelsel op een aantal onderwerpen fundamenteel hervormd moet worden omdat het economisch niet doet wat het moet doen. In de vennootschapsbelasting hebben we bevoordeling van schuldfinanciering bij bedrijven waardoor zij heel veel lenen. Maar waar ook banken heel veel prikkels hebben, vanuit de overheid gedreven, om veel met schuld te financieren waardoor de economie instabiel wordt.”

Klik hier om het debat te bekijken bij DFT.