Het derde corona steunpakket: goed of slecht nieuws?

Casper de Vries
Erasmus School of Economics

De overheid heeft weer een nieuw steunpakket voor ondernemers aangekondigd van zo’n 6,7 miljard. Het is nu al het derde steunpakket in de coronacrisis maar toch is er nog weinig discussie onder economen of dit nou eigenlijk wel verantwoord is. Moet de kraan niet een keer dichtgedraaid worden? En wat voor gevolgen heeft het huidige beleid op de lange termijn? Dit en meer besprak Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, bij het BNR Economenpanel.

Kanttekeningen

Volgens de Vries is het huidige beleid van de overheid volgens het standaard boekje. ‘Dit is gewoon wat alle standaard boekjes voorschrijven. En je haalt dat ook wel weer terug. Op een bepaald moment moet je de groepen en bedrijven die wel goed hebben gedraaid in deze tijden extra gaan belasten.’ Volgens de Vries is het vooral een herverdelingszaak. ‘Je wordt iets teruggezet in de tijd maar Nederland kan dit heel goed verdragen.’ Toch zijn er nog wel wat kanttekeningen bij te maken, zegt de Vries. ‘Het eerste is dat we misschien wat meer over het onderwijs hadden moet nadenken. En dan vooral over steun voor kinderen die een achterstand oplopen. Het andere is dat de banken de ruime voorwaarden voor de leningen blijven terugschroeven.’ Ook dit heeft een negatief effect op de economie en is iets waar de overheid nog te weinig aandacht aan besteed volgens de Vries.

Solidariteitsbelasting

Volgens de Vries mogen de bedrijven en werknemers die het nu goed hebben best wel wat meer inleveren als teken van solidariteit naar anderen. ‘Ik ben hoogleraar bij de Erasmus Universiteit en heb een vaste baan en een vast inkomen. Daar kan best wel wat extra solidariteitsbelasting bij’, zegt de Vries. Vooral bij bedrijven is het erg makkelijk te zien welke wat meer in kunnen leveren. ‘Bedrijven die nu superwinsten maken, daar kun je wat extra van afromen. Dat lijkt me qua solidariteit de juiste weg.’ In de praktijk gebeurt dit natuurlijk al doormiddel van de winstbelasting, maar volgens De Vries zou er een tijdelijke maatregel moeten komen waardoor bedrijven en werknemers die het nu heel goed hebben tijdelijk iets meer inleveren.

Kosten op het onderwijs

Toch zijn er ook economen die kritiek hebben op het huidige beleid door de economische impact dat het beleid zou hebben, vooral op het onderwijs. Zij beweren dat iedere week dat de scholen dicht zijn in Nederland, dit op de langere termijn 10 miljard euro kost. ‘Onderwijs wordt enkel gezien als een last, en niet als een opbrengst. Dit komt omdat het heel moeilijk is om de opbrengst van het onderwijs in de verre toekomst te voorspellen, en dat dan weer terug te vertalen naar het heden.’ Volgens de Vries is het heel belangrijk om steun te bieden aan het onderwijs, maar dan moet er wel meer duidelijkheid komen over waar die steun voor bedoeld is. ‘Want de eerdere steunronde van 4 miljard die zien de leraren niet terug. Die zijn gebruikt door de schoolbesturen voor andere dingen.’

Volgens de Vries gaan de problemen pas echt komen over 5 tot 10 jaar, wanneer de vergrijzing op globaal niveau plaatsvindt en er een tekort komt aan arbeidskrachten. ‘Op dat moment gaan de prijzen en de rente oplopen en dan komen de problemen.’ Volgens de Vries kan Nederland nog heel wat lijden, maar voor andere landen wordt dat een stuk moeilijker.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 25 januari 2021, kunt u hier vinden.