Het Pre Academic Programme als zachte landing op de universiteit

Pre Academic Program

Siraj Ramdajal (21) is tweedejaars rechtenstudent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Naast zijn studie is hij druk bezig met het organiseren van het komende Pre Academic Programme dat plaats zal vinden in juli en augustus. Hij is al drie jaar betrokken bij het begeleiden en organiseren van dit programma. Het Pre Academic Programme is bedoeld voor aankomende studenten van de universiteit. Aankomende studenten die deze training volgen leren verschillende tools om goed voorbereid hun studie te starten.

“Ik heb gewerkt aan het creëren van een betere mindset en soft skills opgedaan”

Siraj volgde het Pre Academic Programme zelf in 2019. Voor hem was dit een fijne manier om zich voor te bereiden op de overstap van het hbo naar de universiteit. Toen hij zich inschreef voor het Pre Academic Programme had Siraj iets anders verwacht. “Ik dacht dat ik zou leren hoe ik een wettenbundel zou gebruiken en hoe ik juridische teksten moest schrijven. Maar tijdens dit traject heb ik eigenlijk belangrijkere dingen geleerd. Ik heb vooral gewerkt aan het creëren van een betere mindset en heb meer soft skills opgedaan, zoals netwerken en me openstellen naar anderen.”

Het enthousiasme over het Pre Academic Programme stopte niet nadat Siraj de training had afgerond. Tijdens het programma wilde Siraj zich al graag inschrijven als begeleider om andere studenten te helpen. Het jaar nadat hij het traject zelf had gevolgd werd hij begeleider. “Wat ik vooral aan studenten wil meegeven is de kennis die ik heb opgedaan over de afgelopen twee jaar tijdens mijn studie, ik weet hoe het er hieraan toegaat.” Als begeleider benadrukt Siraj dat het programma een veilige leeromgeving is voor studenten. “Ze kunnen alle vragen stellen die ze willen, tijdens de bijeenkomsten krijgt iedereen de ruimte.”

Pre Academic Programme 2016

Een dynamische leeromgeving en een startpunt van nieuwe vriendschappen

Dit is al het derde jaar dat Siraj betrokken is bij de training. Nu bereidt hij de modules voor en vertaalt ze in het Engels zodat internationale studenten ook deel kunnen nemen aan het programma. Het programma startte met 250 studenten, aan de komende editie doen er maar liefst 700 studenten mee. Deze diverse groep zorgt voor een dynamische leeromgeving en is voor velen het startpunt van nieuwe vriendschappen. Siraj: “Sommige studenten moeten het programma volgen in China om 4 uur ’s nachts door de verschillende tijdzones, anderen volgen de lessen op het terras. Waar het mij om gaat is dat iedereen zich tijdens de vakantie inzet om aan zichzelf te werken.” Het valt Siraj op dat studenten die meedoen aan het programma ook steeds zekerder worden over hun kunnen. “Ze komen verlegen binnen, maar ze bloeien volledig op.” De inclusieve leeromgeving helpt hen hierbij. Siraj: “Studenten leren tijdens dit programma hoe het is om in een groep te zitten met verschillende mensen wat ook zo gaat zijn tijdens hun studie. ”

Aankomende studenten bouwen hun netwerk voordat ze aan de opleiding beginnen

In totaal zijn er 5 modules die studenten volgen. Door zelfstudie en modules in groepjes bereidt dit programma je voor op de universiteit, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. De aankomende studenten maken snel een LinkedIn-account aan en bouwen hun netwerk op voordat ze aan de opleiding beginnen. Siraj: “we realiseerden ons toch dat connectie en het netwerk wat je opbouwt heel belangrijk is.” Aan het programma worden ook vriendschappen overgehouden. Siraj: “Ik vind het heel mooi dat mensen uit de groepjes nog steeds contact met elkaar hebben. Ze bouwen een netwerk op al voordat ze aan de opleiding beginnen.” Al met al vindt Siraj het Pre Academic Programme een enorme toevoeging aan de ontwikkeling van elke aankomende student. “Ik zie dit programma als een zachte landing op de universiteit. En dan maakt het niet uit waar je vandaan komt.”

Momenteel is de inschrijving voor het reguliere programma gesloten. Je kunt je via deze link tot 16 juli aanmelden voor de wachtlijst. Je krijgt dan een bericht als er een plekje vrijkomt. Vanaf 25 juli kun je je inschrijven voor de inhaalcursus van het Pre Academic Programme. Deze vindt plaats tussen 29 augustus en 2 september, waarin je op 4 dagen een online groepsbijeenkomst bijwoont (tussen 19.00-21.00 ’s avonds).