Het tekort aan arbeidskrachten blijft toenemen; Jan van Ours legt uit

Erasmus School of Economics

Het tekort aan arbeidskrachten blijft toenemen. Rotterdam the Hague Airport kampt momenteel met een arbeidstekort van 50%, en werknemers lijken onvindbaar te blijven. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Jan van Ours, hoogleraar toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, deelt zijn kennis in het Algemeen Dagblad (14 juli 2022).

De hoogleraar stipt verschillende mogelijke mechanismen aan. Tijdens de COVID-pandemie trokken veel mensen zich terug van de arbeidsmarkt. Mensen kregen het mandaat om thuis te werken, en sommigen vonden het handiger om helemaal te stoppen met werken.

Verderop legt van Ours uit waarom deze situatie zo bijzonder is. Voor het eerst in bijna 60 jaar zijn er meer vacatures dan werklozen. Hij redeneert dat dit iets te maken kan hebben met de royale financiële steun die de overheid tijdens de pandemie heeft gegeven. Bedrijven die in normale tijden niet zouden hebben overleefd, zijn dankzij de financiële steun blijven draaien.

Er zijn ook kansen, betoogt de hoogleraar. De schaarste creëert veel kansen op werk voor individuen. Als u twijfelt om van baan te veranderen of meer uren te gaan werken, dan is dit het moment om de kans te grijpen.

Voor het hele item van het Algemeen Dagblad, 14 juli 2022, klik hier.