Het volume van het spoorgoederenvervoer via de Nieuwe Zijderoute is in 2016 ruim verdubbeld

Het volume van het spoorgoederenvervoer via de Nieuwe

Tijdens het congres De Nieuwe Zijderoute vertelde Onno de Jong, onderzoeker bij onderzoeks- en opleidingsinstituut Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT), dat het volume van het spoorgoederenvervoer tussen Europa en China via Kazachstan in 2016 ruim is verdubbeld in vergelijking met het jaar ervoor. Volgens De Jong is het spoor vanwege de snelheid en kosten een 'interessante derde modaliteit' naast scheepvaart en luchttransport. 

De plannen voor de Nieuwe Zijderoute werden in 2013 gelanceerd door China. 'De motivatie achter dit project is voor China het facilteren van de handelsstromen. Chine is een wereldmacht en werpt zich op als stimulator van de vrijhandel', aldus De Jong. Een andere reden voor dit grote internationale project is dat in China grote regionale ongelijkheid is, vertelt De Jong. 'In het westen van China is veel onrust vanwege armoede. China wil deze regio’s met het economisch hart van China verbinden. Daarnaast wil het land een groei in West- en Oost-Europa stimuleren.'

Meer informatie

Klik hier voor het volledige artikel op SpoorPro.nl, d.d. 13 juli 2017. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen