Hoe beurzen Europa helpen duurzamer te worden

Joanna Siembida

Beurzen zijn de sleutel om getalenteerde jonge mensen uit de hele wereld te helpen aan vooraanstaande universiteiten te studeren en hun rol te spelen bij het oplossen van de moeilijkste problemen van de planeet.
Dat is de mening van Joanna Siembida uit Polen, een postdoctorale student International Public Management and Policy (IMP) aan de EUR, die de ambitie heeft landen te ondersteunen bij de overgang naar hernieuwbare energie. Zij spreekt uit ervaring aangezien zij een beurs heeft gekregen van het Erasmus Trustfonds om haar collegegeld en levensonderhoud in Rotterdam te bekostigen.

Na haar afstuderen aan de SGH Warsaw School of Economics besloot Joanna dat ze haar focus wilde verleggen van financiën naar de praktische uitdaging van overheidsbeleid, met een focus op duurzaamheid en energietransitie.

"Die veranderingen moeten de komende jaren plaatsvinden nu we de klimaatverandering aanpakken, hoewel het niet gemakkelijk zal zijn", zegt ze. "Het is in veel landen een controversieel onderwerp omdat sommige mensen negatieve effecten kunnen ondervinden en zelfs hun baan kunnen verliezen, maar duurzaamheid wint aan kracht."

Joanna Siembida 2

Echte uitdaging

Joanna hoorde voor het eerst over EUR van vrienden die hier hadden gestudeerd en vol lof spraken over de ervaring. Na online onderzoek en het ontdekken van IMP wilde ze zich inschrijven, maar ze geeft toe dat het bijna onmogelijk zou zijn geweest om haar jaar in Rotterdam te financieren zonder de genereuze beurs. Ze had twee jaar gewerkt terwijl ze spaarde voor de master, maar de economische crisis na de pandemie maakte het tot een echte uitdaging.

"De beurs heeft me de kans gegeven mijn kennis en vaardigheden op het gebied van beleidsvorming in zowel een Europese als internationale omgeving te ontwikkelen en mijn horizon op het gebied van duurzaamheid te verbreden. Ik sta op het punt om te beginnen met een cursus over duurzame transities en ik denk erover om mijn masterscriptie over dit onderwerp te schrijven.

Onderdeel van de oplossing

"Ik geniet van het leven in Nederland, hoewel het in het begin een beetje vreemd was. Warschau is een bruisende stad en Rotterdam is veel rustiger, maar ik vind het makkelijker om me op mijn studie te concentreren en dat is waarvoor we hier allemaal zijn."

Studeren met jonge mensen uit vele landen heeft haar inzicht gegeven in de problemen rond duurzaamheid buiten Europa. Een eerder studentenuitwisselingsprogramma in Singapore, dat helaas werd afgebroken vanwege Covid, wekte Joanna's belangstelling voor reizen en ze grijpt nu de kans om de Benelux te verkennen.

Ondanks de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid blijft Joanna positief: "Ik ben optimistisch. Wij Europeanen hebben in het verleden veel uitdagingen het hoofd geboden en overwonnen, dus ik heb er alle vertrouwen in dat we oplossingen zullen vinden. Ik kijk ernaar uit om deel uit te maken van de oplossing, dankzij wat ik bij EUR heb geleerd."

Wil jij ook talentvolle studenten als Joanna helpen met een beurs? Ondersteun één of meer deelnemers van de Erasmus Charity Run via deze link.