Hoe de EU een einde wil maken aan brievenbusfirma's

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, is te gast bij BNR Nieuwsradio waar hij praat over de nieuwe Europese aanpak van brievenbusfirma’s.

De nieuwe staatssecretaris voor Fiscaliteit krijgt meteen een aantal pittige dossiers op zijn bordje. Een daarvan is de aanpak van brievenbusfirma's die Brussel voorstaat. 'Dat wordt een behoorlijke klus voor hem', zegt Kavelaars. ‘Niet alleen voor Nederland overigens, maar ook voor heel veel andere landen.’

Brievenbusfirma’s zijn lege vennootschappen die vooral gebruikt worden om belasting op dividend te verminderen of te ontgaan. Door deze firma’s stroomt er heel veel geld door Nederland. Daar wil men een eind aan maken. Daarom heeft de Europese Unie een nieuwe richtlijn bedacht, die inhoud dat deze lege vennootschappen voortaan genegeerd worden. Brussel wil die stromen rechtstreeks in de heffing kunnen betrekken, maar Kavelaars noemt dat een lastige klus. De brievenbus moet dan namelijk een kantoortje worden waar mensen werken.

Volgens Kavelaars onderschat de branche de nieuwe regels en het doorzettingsvermogen van Brussel. 'Ik denk dat hier behoorlijk wat draagvlak voor bestaat, je ziet dat de Europese Commissie alle maatregelen die gericht zijn op het tegengaan van belastingontwijking er wel doorheen krijgt. Daar zijn lidstaten wel voor, het gaat om veel geld en het levert de overheden ook veel op.'

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 5 januari 2021, kunt u hier vinden.