Hoe de samenleving profiteert van impactonderwijs: 'Meer potentiele donateurs dan we dachten!'

Impact at the Core werkt samen met studentinitiatief I DO aan impactgedreven onderwijs op de Rotterdam School of Management. Tijdens het vak werken studenten in teams aan maatschappelijke problematiek wereldwijd. We spreken met één van hun partners, Mpilo Foundation. Hoe kwam de samenwerking tot stand, en welke impact maken de studenten van I DO?

We spreken met Ellen en Albert Nijland, oprichters van Mpilo Foundation. In de jaren 80 emigreerde het stel naar Zimbabwe, waar Albert als arts in het ziekenhuis werkte. Na hun terugkeer startten ze samen een huisartsenpraktijk, met Ellen als praktijkondersteuner. Maar Afrika bleef trekken; in 2018 werd de stichting opgericht. Mpilo richt zich op schoon water en duurzame energie in Zimbabwe, en werkt sinds september 2020 samen met I DO. Zoals te zien is vanuit het perspectief van een stakeholder, bieden studenten een verfrissende blik op de problematiek van nu. Daarom is het belangrijk om partners te integreren in het onderwijs, zoals gedaan is bij I DO.

Kunt u de problemen in Zimbabwe omschrijven waar Mpilo tegen vecht?

“Water is een groot probleem voor de mensen daar. Zo zijn veel mensen afhankelijk van vervuild water, wat nogal eens leidt tot cholera-uitbraken met vele doden tot gevolg. Er is geen waterleiding en er valt nauwelijks regen. Dat betekent dat de meisjes en vrouwen - dat is cultureel zo bepaald - daar tot wel negen kilometer moeten lopen om water te halen. Dan vullen ze een emmer van twintig liter en zetten die op hun hoofd voor de weg terug. Gezinnen in Zimbabwe bestaan meestal uit ongeveer zes personen. Aan twintig liter hebben ze niet genoeg, dus dit speelt zich meerdere keren per dag af.”

Hoe kwam de samenwerking met I DO tot stand?

“Ik kwam I DO tegen op de website van Partin (een vereniging voor particuliere initiatieven voor ontwikkelingssamenwerking). De studenten waren een samenwerkingsproject gestart om hun kennis en vaardigheden in te zetten om organisaties te helpen. Van de negentien aanmeldingen zijn er vijf geselecteerd. Daar zat Mpilo tussen. We hebben een aantal thema’s bij ze neergelegd: brand awareness, sociale media, fondsenwerving, de interne structuur van onze organisatie en de uitvoering van projecten. De studenten van I DO hebben hun eigen kijk en hun eigen kennis. Het is de volgende generatie, ze komen met heel nieuwe inzichten waarvan wij denken: wauw, zo kan het ook!”

Hoe maakt I DO een impact voor Mpilo; welke concrete stappen hebben zij gezet richting schoon water en energievoorziening in Zimbabwe?

“Ze zijn begonnen met het werken aan de zichtbaarheid van Mpilo Foundation, dat is gelinkt aan sociale media. Ze hebben een aantal fraaie templates gemaakt voor social posts, e-mails en de nieuwsbrief. De echte impact zit hem natuurlijk in de aanleg van waterputten, maar daar gaat bekendheid aan vooraf. De successen die wij oogsten worden ook in Zimbabwe gedeeld, waardoor er weer meer verzoeken voor nieuwe putten en pompen binnenkomen.”

“Anderzijds werken ze aan fondsenwerving door met behulp van data-analyse in beeld te brengen waar in Nederland de meeste donaties worden gedaan, en door welke bevolkingsgroep. Het was voor ons een eye-opener om te zien dat de mensen met het meeste geld doorgaans het minst doneren. Het is juist de middengroep die veel geeft. Daar hadden wij nooit over nagedacht! Dan ga je toch wel anders denken over: hoe gaan wij fondsenwerven? Onze groep potentiele donateurs is veel groter dan wij zouden denken. In de komende maanden gaan de studenten met andere thema’s aan de slag. We kijken ernaar uit om de samenwerking met dit enthousiaste team voort te zetten!”