Hoe gaan ziekenhuizen om met grote onzekerheid tijdens deze pandemie?

Hospital worker puts on disposable rubber gloves

Tijdens de eerste golf van de Corona-pandemie moesten ziekenhuizen in Nederland in grote onzekerheid en onder enorme druk zorg leveren en tegelijkertijd de kwaliteit van die zorg zo hoog mogelijk houden.

In het zojuist verschenen artikel hebben onze onderzoekers, dr. Bert de Graaff, Jenske Bal MSc en prof.dr. Roland Bal, het werk dat ziekenhuizen daarvoor moesten doen van dichtbij geanalyseerd. Gebaseerd op observaties van de besluitvorming in een groot ziekenhuis laten ze zien hoe ziekenhuizen met onzekerheid en schaarste omgingen en welke oplossingen ze daarvoor bedachten. De onderzoekers gaan in op de rol van cijfers en van informele relaties, en op het 'knutselen' (met materialen, met organisatievormen) dat nodig was om de pandemie het hoofd te bieden. Ook duiden zij de blinde vlekken die daarbij ontstonden, zoals de grote afschaling van de 'reguliere' ziekenhuiszorg en de behoeften van de langdurige zorg.

Universitair Docent
Onderzoeker
Jenske Bal MSc

Dit onderzoek is in het Engels gepubliceerd in de publicatie Health, Risk & Society. Lees het volledige artikel hier.