Hoe games ons denken en doen kunnen beïnvloeden

Medische professionals trainen voor het werk bij de spoedeisende hulp. Het fileprobleem oplossen door forensen voor de trein of de fiets te laten kiezen. Of medewerkers spelenderwijs motiveren en zo de productiviteit van een bedrijf vergroten. Dit zijn slechts enkele doelen waarvoor serious games ingezet worden. In een nieuwe Massive Online Open Course (MOOC) leren mediawetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam wat serious games zijn en hoe ze werken. Ook passeren een aantal van de meest innovatieve serious games de revue, ontwikkeld door verschillende Rotterdamse game-bedrijven.

Waarom spelen mensen graag? En hoe kan het dat we soms maar niet willen stoppen met een spel – ook als we al maanden blijven steken in hetzelfde level? En waarom werken sommige serious games wel – en andere niet?

De theorie en praktijk van serious games

In de MOOC ‘Serious Gaming’ leren studenten hoe ze serious games kunnen definiëren en analyseren. Ze leren  hoe ze ons overtuigen en hoe de impact op het denken en doen van de spelers te meten is. In de zes modules van de cursus, die op eigen tempo gevolgd kunnen worden, gaan theorie en praktijk steeds hand in hand. Elke module start met een introductie van mediawetenschappers Jeroen Jansz en Mijke Slot. Daarna bespreken zij met hun medeonderzoekers onderwerpen zoals spel en spelen, simulatie en overtuigingskracht. Animaties en video’s verduidelijken het geheel. De kennis wordt getest door een quiz te maken in de interactieve video’s, of door na het bekijken van de module een oefening te maken.

In elke module bekijk of spelen studenten verschillende serious games en leren ze zo hoe games sociale kwesties zoals kinderarbeid of armoede aan de kaak kunnen stellen. Ook zien ze hoe bedrijven als het Erasmus MC en de Port of Rotterdam simulaties inzetten. In deze unieke blik achter de schermen ontdekken ze hoe serious games in de praktijk worden gebruikt voor uiteenlopende doeleinden – en of ze effect hebben gehad.

Voor wie is de MOOC bedoeld?
Deze MOOC biedt essentiële informatie en toonaangevende voorbeelden van serious gaming en is interessant voor zowel studenten als professionals (in bijvoorbeeld de creatieve industrie of het onderwijs).

Aanmelden voor de MOOC kan via Coursera.

De cursus kan op elk gewenst moment worden begonnen en op eigen tempo worden doorlopen. Deelnemers ontvangen feedback van medestudenten, met wie ze ook in discussie kunnen gaan over de diverse thema’s.

Aanbod
De Erasmus Universiteit heeft de ambitie om het aanbod van open online onderwijs te laten groeien. Er zijn inmiddels MOOCs over Econometrics en over Innovation Management.