Hoe inflatie in Turkije de pan uit rijst

nu.nl

De Turkse lira heeft betere tijden gekend. De jaarinflatie van 2021 is 36 procent, een situatie die het land niet meer gezien heeft in twintig jaar. Hoe komt het dat dit voorkomt en kan dit ook gebeuren in de eurozone? Universitair docent aan Erasmus School of Economics Aart Gerritsen geeft antwoord in een artikel van nu.nl.

De aanpak van inflatie volgens de consensus

Volgens Gerritsen, en met hem vele andere economen, is bij het bestrijden van inflatie een grote rol weggelegd voor de centrale bank: ‘Economen zijn het er in het algemeen over eens dat een centrale bank hoge inflatie prima kan bestrijden door de rentes omhoog te gooien. Zo maak je het aantrekkelijker om te sparen en duurder om leningen af te sluiten. Je verlaagt de economische vraag, zodat de economie afkoelt en de inflatie daalt’.

De situatie in Turkije

De centrale bank in Turkije doet echter het tegenovergestelde, een actie die voor velen ten minste opmerkelijk valt te noemen. Gerritsen: "De centrale bank van Turkije opereert momenteel onder politieke druk en is niet onafhankelijk van de zittende regering. Het is politiek gezien heel aantrekkelijk om rentes laag te houden zodat de staatsschuld behapbaar blijft en je goedkoop bestedingen kunt financieren’.

Op de vraag of dit ook in de eurozone kan gebeuren, geeft Gerritsen een duidelijk antwoord: nee. ‘Wij hebben dat duidelijk verankerd in de economische instituten van de eurozone: een systeem van centrale banken die een onafhankelijk monetair beleid uitstippelen waar een regering met de vingers van afblijft. Stel dat Europa te maken krijgt met sterk oplopende inflatie, dan zal de Europese Centrale Bank tijdig op de rem trappen om Turkse toestanden te voorkomen. Of de Europese regeringen dit nu leuk vinden of niet’, aldus Gerritsen.

Universitair Docent

U kunt het volledige artikel van nu.nl, 9 januari 2022, hier lezen.