Hoe kan effectief gecompenseerd worden voor de daling in koopkracht?

De Telegraaf
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Het kabinet heeft een tijdje geleden aangegeven te willen kijken naar manieren om de klap die de koopkracht krijgt te verzachten. De vraag is, hoe kan dat het best bewerkstelligd worden? In een interview met De Telegraaf beschouwt Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, een aantal opties.

Ten eerste moet benadrukt worden dat deze operatie een stuk ingewikkelder en grootschaliger is dan normaliter het geval is. Hier komen dus ook grote politieke keuzes bij kijken: wie moeten voornamelijk profiteren van de maatregelen? De aanpak is sterk afhankelijk van deze voorkeuren, benoemt ook hoogleraar Kavelaars: ‘De cruciale vraag is: wil je iedereen compenseren of alleen de lagere inkomens?’

Verschillende mogelijkheden

Er zijn een aantal fiscale opties: het aanpassen van de btw, het aanpassen van de inkomstenbelasting of het aanpassen van het stelsel van toeslagen. Waarschijnlijk is het niet mogelijk om dit jaar al aanpassingen door te voeren. Kavelaars is geen voorstander van het aanpassen van de btw of toeslagen, om verschillende redenen. Kavelaars: ‘We weten allemaal waar een verhóging van de btw terechtkomt. En van een btw-verlaging weten we dat ook. Dat zijn niet dezelfde groepen. Vaak wordt de btw dan in eigen zak gestoken door partijen met marktmacht’, zoals supermarkten. Het toeslagenstelsel is eigenlijk al dusdanig complex dat het niet zinvol is om daar nu aan te sleutelen. De derde optie, de inkomstenbelasting, is mogelijk wel interessant: ‘Geef iedereen tot een modaal inkomen een korting op de belastingen. Mensen met heel lage inkomens krijgen dan per saldo geld terug van de Belastingdienst.’ Volgens Kavelaars is dit uitvoerbaar, aangezien dit makkelijk aansluit op de huidige manier van belastingheffing.

Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie

U kunt het volledige artikel van De Telegraaf, 24 augustus 2022, hierboven downloaden.